13 de gener de 2025

Diari digital de la comarca de Sóller

13 de gener de 2025
Ramon Arbona Socías

“Herodes presenta totes les debilitats de l’ésser humà”

Guillem Puig

Ramon Arbona Socias -57- és a punt de reconvertir-se en el rei Herodes, personatge que des de fa dos anys interpreta en la representació d’“Els reis d’Orient”, de Llorenç Moyà, que es realitzarà el proper dia 6 de gener a l’interior de la parròquia de Sant Bartomeu a les sis de l’horabaixa.
Arbona és una persona força coneguda a la vall ja que ha treballat en diverses empreses -benzineria, Deixalles i actualment a Fet a Sóller- que li han permès entrar en un contacte directe amb bona part de la població de la vall.

Pregunta.- Com sorgí la idea de formar part de la representació d’“Els reis d’Orient”?
Resposta.- Fou fa tres anys i, precisament -ho record bé- el dia de Sant Bartomeu; record que fou en la mateixa parròquia quan s’acostà en Miquel Socias -director de l’obra- i em proposà directament fer de rei Herodes. Curiosament, no havia vist mai la representació i li vaig dir que si ell pensava que ho podia fer, que tiràssim endavant. A principis de setembre del mateix any em va passar el guió i vaig quedar sorprès de l’extensió del paper d’Herodes i de la feinada que m’acabava de venir a sobre.

P.- Tenia experiència teatral prèvia?
R.- No, en aquest sentit era un principiant total. No havia pujat mai sobre un escenari, però ens posàrem a fer feina i… no va anar tan malament.

P.- Va tenir pànic escènic?
R.- La veritat és que el primer any, el matí abans de la representació vaig tenir una mica d’afonia a la veu -que no anà a més- crec que fruit dels nervis. Però un cop en escena, tot anà passant amb fluïdesa: cal dir que el fet de ser una obra en vers facilita el recordar els teus passatges.

P.- Com afrontà el paper d’Herodes?
R.- Amb molt de respecte: vaig llegir atentament el guió i en Socias em donà algunes pautes: és un personatge que veu perillar el seu regne, i que el vol retenir sigui com sigui; també és un personatge -sobretot al final de l’obra- que se n’adona del que ha fet i acabà ofegat pels remordiments. És un personatge complicat que passa per diferents moments -alegria, por..- que anàrem tractant al llarg dels assajos.

P.- Quantes vegades assagen?
P.- Generalment un cop per setmana -són assajos d’una hora-; sovint jo tenc assajos extra amb gairebé cada un dels personatges que intervenen en l’obra. Val a dir que feim dos assajos generals ja amb la vestimenta -que ens deixa el Teatre Principal- i que són molt importants, ja que és quan t’identifiques més amb el personatge.

P.- Com s’entén que essent Herodes el personatge dolent de l’obra sigui el més recordat?
R.- Crec que és una situació que passa igualment a la vida real: com més dolent és qui fa les coses, més ens en recordam d’ell; si un personatge passa desapercebut -sovint passa amb els personatges bons- és més bo d’oblidar. El mal cala en la nostra memòria fàcilment.

P.- Com definiria al rei Herodes?
R.- Era un rei del seu temps: autoritari, sanguinari, res no li fa por, no té escrúpols i, sobretot, és una persona que ho passa malament al seu interior -avui en dia, seria un malalt mental-.

P.- Què l’atreu d’aquest personatge?
R.- La multitud de facetes que pots representar: crec que representa força bé la psicologia humana, ja que passa per diferents estadis, i no tots encertats. Teatralment, presenta totes les debilitats de l’ésser humà.

P.- Quin fragment de l’obra és el que més li agrada?
R.- De l’obra en general me n’agraden dos: d’una banda, quan -a l’inici de l’obra- el majordom presenta els diferents personatges; i de l’altra, l’arribada dels patges reials. Pel que fa al rei Herodes, també me n’agraden dos: d’un costat, el monòleg inicial on es presenta el personatge; i de l’altre, el final quan Herodes entra en un moment de crisi total i roman desesperat en solitud.

P.- Veu semblances entre el rei Herodes i els polítics actuals?
R.- Ja ho crec -salvant sempre les distàncies-; al cap i a la fi Herodes manipula i controla el destí dels seus súbdits, i és innegable que avui en dia els polítics ens tenen manipulats, sotmesos i controlats.

P.- La seva barba és original o se l’afaita en acabar la representació?
R.- Just en acabar la funció me l’afait i fins a mitjan octubre no me la torn a deixar créixer.

P.- Què destacaria d’aquest muntatge?
R.- La bona sintonia que hi ha, no només amb el seu director, sinó també entre tots els actors, dels qual no vull deixar passar l’avinentesa de lloar les actuacions i el seu ferm compromís en la realització d’aquest projecte.

P.- Com reaccionà el poble solleric a la recuperació de l’“Adoració dels reis d’Orient”?
R.- Pens que molt bé i ho feren amb molta d’il·lusió. En els dos anys que l’hem feta hi ha hagut una bona resposta tant a nivell de persones assistents com de crítica, en general. Pens que els va agradar recuperar la tradició d’anar a veure “Els reis” la diada del 6 de gener.

P.- Quines novetats incorporarà el muntatge d’enguany?
R.- Com ja férem l’any passat, hi haurà un cadafal que permet poder veure millor la representació; seguirem la tònica general del primer any amb algun petit canvi en el vestuari. Com a nota curiosa en la representació d’enguany hi haurà alguna nota -no gaires- sobre l’actualitat sollerica actual que no apareixien en les dues anteriors representacions.

P.- Què diferencia el seu muntatge del que es representa a les Voltes del Parc de la Mar?
R.- La principal diferencia és que la nostra obra es representa a l’interior de la parròquia, mentre que ells ho fan en una zona d’exterior; també cal dir que les pinzellades a nivell polític i social són poques en el nostre cas i moltes a la representació de Ciutat.

P.- Quin paper hi juga el rector?
R.- És l’encarregat del so i dels efectes especials i, sobretot, ens dona un suport total i incondicional a l’hora de fer la representació.

P.- Com veu el panorama teatral local?
R.- Ben magre -a excepció dels muntatges de Corriola i d’alguns muntatges derivats del Consell-, gairebé no hi ha vida teatral en un poble on de sempre n’hi ha hagut molta tant pel que fa a espectadors com als muntatges, i això és una vertadera llàstima. S’està perdent la tradició teatral sollerica: abans totes les festes de barriada finalitzaven amb una obra de teatre i ara són ben poques les que en programen.

P.- I què me’n diu de les infraestructures culturals?
R.- Pitjor encara, si no hi hagués el C.P. Victòria no hi hauria res. Esperem que es faci realitat la gestió municipal d’aquest espai i la situació millori. Pel que fa al Defensora, pens que Sóller té un deute moral i sentimental amb aquest espai; ara bé, sí que presenta algunes mancances com el fet de ser petit i d’una mala comunicació que no sé si el fan l’espai adient per a l’auditori que Sóller mereix. Si bé el Defensora serviria com a sales polivalents, etcètera, pens que l’auditori de Sóller hauria de comptar amb totes les comoditats i necessitats que un auditori per a Sóller mereix.

P.- Per acabar, exposi un desig de cara al 2025 que acabam de començar.
R.- Aniré de petit a gros: per a Biniaraix voldria que es fes realitat el tan desitjat -i promès- aparcament; per a Sóller, demanaria una actuació urgent de cara a la massificació turística que patim de juny a setembre; i finalment, a nivell global, demanaria la fi de tanta guerra i un món en pau.