18 de maig de 2025

Diari digital de la comarca de Sóller

18 de maig de 2025
Jaume Oliver García

“Aquest estiu ens haurem d’armar de paciència a la carretera”

Guillem Puig

Jaume Oliver García -42- duu tota la vida conduint pels carrers de la vall de Sóller i per mitja Mallorca ja que es dedica al món del transport de material en camions de gran i petit tonatge. Actualment és el propietari de la seva empresa de transports després de dur anys treballant en l’empresa familiar i d’un breu pas per uns estudis d’Administració que no l’acabaren de convèncer.
Oliver és, per tant, un bon coneixedor dels problemes de trànsit que afecten la nostra vila i que van empitjorant amb l’arribada de la temporada alta.

Pregunta.- Des de quan condueix per Sóller amb un camió?
Resposta.- Des dels 18 anys, i ja en fa 24: un cop finalitzats els estudis vaig passar a formar part de l’empresa familiar de transport; conduint tot tipus de camió: des del més petit de tres tones i mitja fins al més gros de 26 tones.

P.- Quins han estat els problemes típics de la conducció d’aquest tipus de vehicle a la vall de Sóller?
R.- El principal problema de conduir per Sóller ha estat, és i serà l’amplada dels carrers: són carrers estrets, propis d’un municipi amb molts anys d’història. Sóller és un poble amb un nucli força atapeït que dificulta la conducció, per aquest motiu he hagut de comptar amb diversos tipus de camions -més grossos i més petits- per poder fer feina per la vall. Una companyia que només compti amb camions grossos ho té molt difícil per treballar amb tranquil·litat a la vall.

P.- S’han agreujat darrerament aquests problemes?
R.- Sí, però és un fet normal i no és exclusiu de Sóller. Conduir per Sóller sempre serà complex perquè els carrers són els que són i no permeten ampliacions. Sobretot, es noten els problemes de circulació amb un increment de vehicles en hores punta, els matins i fins a les cinc de l’horabaixa. Nosaltres que comptam amb camions aquí a Sóller i també a Palmanyola ho notam sobretot a l’hora d’entrar a la vall els matins i els capvespres; cal dir que els dissabtes també comença a haver-hi embussos.

P.- De qui creu que n’és la culpa?
R.- Sóller es troba en un espai físic limitat amb només una carretera principal per accedir-hi i tothom ha de passar per allà mateix. Crec que el peatge del túnel actuava com a filtre i la seva gratuïtat ha provocat, en part, la saturació de vehicles que hi ha en l’actualitat.

P.- És un problema només de Sóller o és extensible a altres municipis de l’illa?
R.- Concretament, a Palma passa el mateix. Sol ser un problema que s’incrementa els dies que no hi ha sol o està força ennigulat ja que, en no poder anar a la platja, la gent es veu obligada a cercar alternatives i tant Palma com Sóller són dos indrets de molt atractiu turístic. En altres pobles on s’ha pogut fer, s’han fet noves carreteres que permeten vorejar els nuclis urbans sense haver-hi de passar per dedins, la qual cosa ha incidit en un menor nombre de vehicles; però a Sóller aquesta mesura no es pot prendre.

P.- Com es podria solucionar aquest problema?
R.- Jo crec que el centre de Sóller hauria de ser només accessibles per als residents i per a la gent que hi treballa; per a la gent que ens visita crec que s’hauria d’habilitar un bus llançadora -com s’ha fet a Formentor- i així eliminaríem el problema dels cotxes dels visitants a l’interior del poble.

P.- Hi ha limitació de tonatge per circular per Sóller?
R.- Sí, per dins el poble es pot circular en camió de fins a deu tones. Ara bé, si ho demanam a la Policia Local ens permeten passar-hi amb camions de més tonatge.

P.- La instal·lació d’una Zona de Baixes Emissions, alleugerirà o complicarà aquest problema?
R.-Crec que això dependrà dels límits que la Zona de Baixes Emissions estableixi. A Palma, depenent de l’edat del vehicle, ja no et deixen entrar a la ciutat. A la llarga és un problema -o no- perquè obliga a actualitzar la flota de vehicles per poder fer feina. En el meu cas, dels nou camions amb què comptam n’hi ha set que hi poden entrar i dos que no.

P.- Creu que aquesta mesura afavorirà als conductors locals?
R.- Jo crec que no, perquè els visitants passegen en cotxes nous que podran entrar al centre en comptar amb els requeriments exigits, ja que tots els cotxes de lloguer estaran adaptats a aquests nous espais: tant és així que molts de cotxes de lloguer podran accedir al centre de Sóller.

P.- I als transportistes?
R.- Tampoc perquè molta gent encara té bona part de la flota de vehicles antiga, ja que renovar la flota és molt costós.

P.- Com veu la creació dels aparcament dissuasoris a diferents punts de Sóller?
R.- Crec que serviran i seran -a més- una bona solució perquè molts sollerics puguin trobar aparcament amb més facilitat.

P.- Els conductors sollerics han estat sondejats per a la implantació de la Zona de Baixes Emissions?
R.- No, crec que ha estat una feina elaborada per personal tècnic especialitzat.

P.- Creu que els transportistes haurien de comptar amb unes exempcions especials?
R.- Vull deixar ben clar que la Policia Local sempre ens ajuda a l’hora d’obtenir permisos per circular i treballar pel municipi; tenen ben present que som i treballam per als sollerics. Ens ajuden en tot quan poden.

P.- Com afecta l’actual caos circulatori als transportistes?
R.- Sobretot amb una pèrdua de temps efectiu a l’hora de realitzar una feina. Basta pensar que el que abans feies amb una hora, ara n’has de menester dues; per la qual cosa estam moltes hores sense poder facturar.

P.- El caos circulatori només se solucionarà quan se’ns toqui la butxaca?
R.- Crec que serà relatiu: multar serà una manera de controlar situacions d’excessos.

P.- És massa tard per posar solució al caos circulatori d’aquesta temporada?
R.- Crec que ja feim tard; pens que tan sols es podrà apedaçar aquesta situació. Pens que les mesures s’han de fer a l’hivern quan només hi circula la gent resident.

P.- Vostè, com a professional del sector, quines mesures hagués adoptat per solucionar aquest problema?
R.- Deixaria el centre només per als residents i per a la gent que hi treballa i el túnel el faria de peatge per als no residents -que pagassin el que nosaltres pagàvem abans de la gratuïtat-.

P.- La gratuïtat del túnel ha estat positiva o negativa per al seu sector?
R.- Negativa ja que ha vengut molta gent de fora de Sóller a fer-hi feina. Aquest fet, s’ha notat molt. Nosaltres també hem sortit a fora; però ells hi han sortit guanyant perquè abans havien de pagar molt i ara els surt de franc.

P.- Per acabar, ens haurem d’encomanar a la Mare de Déu de Lluc per poder circular per Sóller?
R.- Aquest estiu, segur que sí. Ens haurem d’armar de paciència per conduir per Sóller… i per la resta de l’illa.