Marga Hernández Llaneras va obrir la botiga de roba infantil Bimbolles, al carrer de Bauzà, un any abans de l’arribada de la pandèmia. Cinc anys després fa balanç d’aquesta iniciativa a les portes de la celebració d’una nova edició de la Fira d’Estocs, aquest diumenge, a la qual hi té previst prendre part. Precisament ella és la representant dels comerços sollerics en el clúster Sóller Bon Dia, organitzadora d’aquest esdeveniment en col·laboració amb l’Ajuntament. I es mostra satisfeta amb els resultats que ha obtingut els anys precedents que hi ha pres part.
Pregunta.- Com va ser que es va decidir a muntar Bimbolles?
Resposta.- Va ser dit i fet. Jo treballava a la cafeteria del Tren de Sóller, a Palma, amb la meva cosina, i vaig veure aquest local i m’hi vaig decidir. Sempre m’havia fixat que a Sóller només s’obrien botigues de moda de dona, i també que na Dora estava a punt de retirar-se i de tancar Cadistil. Va ser lligar caps i obrir, malgrat que mai abans havia tengut contacte amb aquest món.
P.- Degué tenir un començament dur, amb tot allò de la pandèmia?
R.- Sí. Figura’t que vaig obrir el mes de febrer de 2019, just un any abans de la pandèmia. La col·lecció d’aquell hivern em va quedar quasi tota sense vendre, perquè va coincidir que tant Benetton com Cadistil tancaven i liquidaren tot el seu estoc gràcies a ofertes molt bones. No vaig vendre quasi res i pràcticament tot em va quedar els prestatges.
P.- I com va ser la recuperació després de la covid?
R.- He de reconèixer que va ser molt bona i molt ràpida. Record que, de tot d’una, obríem per a la clientela només amb cita prèvia, i vaig tenir moltes clientes que telefonaven per demanar hora i que després han continuat venint.
P.- Quin és el seu perfil de client?
R.- La gran majoria és gent d’aquí que compra roba per als seus infants o per fer regals. Són generalment mares, padrines o amics de les famílies.
P.- I turistes?
R.- No molts. Els que entren més són generalment padrins que volen dur algun regal de Mallorca als seus nets. I aquest estiu he tengut cinc casos de famílies que els han perdut la maleta a l’aeroport i s’han hagut de comprar roba. Però els estrangers són una minoria.
P.- Amb la saturació que hi ha aquesta temporada per Sóller, hi ha més clients turistes que altres anys?
R.- Més gent no significa més vendes. Entra molta gent a mirar, però poca cosa més. De fet, l’any passat vaig vendre més que enguany. En general, dins les tendes no et trobes més gent.
P.- I la saturació del trànsit, l’afecta en un carrer com Bauzà?
R.- És horrorós. Aquest carrer hauria de ser peatonal. Com la Plaça; tot el centre hauria de ser peatonal. Sortir de la meva botiga amb un cotxet és perillosíssim. Es necessita una persona que surti abans i vigili que no vengui ningú perquè ara, als cotxes elèctrics, no els sents venir. A més, hi ha gent que circula a velocitats molt inadequades per aquests carrers. Crec que estam molt malavesats i que hauríem de caminar més.
P.- Aquest diumenge tendrà lloc el Mercadet dels Estocs. Hi preveu muntar parada?
R.- Sí que hi seré perquè va molt bé aquesta fira. El 80 o el 90% de la gent que hi ve és d’aquí i ens va molt bé per treure estocs que, d’altra manera, ja no podria vendre. Quasi tot sortirà a preus únics de 10 o de 15 euros. És una oportunitat molt bona per comprar, segons les experiències que hi he tengut d’anys anteriors, perquè la gent respon molt bé a la iniciativa.
P.- Aquests productes, no es poden vendre la propera temporada?
R.- No, perquè tota la moda canvia cada any. I, a més, com que hem de comanar les col·leccions d’un any per l’altre, ens trobam que encarregam tota la nova roba de la temporada que ve sense saber si ho hem venut tot. Ara mateix, ja he encarregat la roba d’estiu de l’any que ve, quan encara no ha acabat la temporada d’enguany. És complicat donar-li sortida i sempre hem d’intentar no quedar-nos estoc.
P.- Vostè és representant del sector del comerç en el clúster Sóller Bon Dia. Com funciona aquest ent? Ha afectat el canvi de regidor?
R.- Segueix ben igual que abans de la sortida del regidor, amb el mateix programa d’activitats al llarg de l’any.
P.- Quin és el secret per tenir una botiga de roba que funcioni, amb tota la competència que hi ha i la facilita que tenim per anar a Palma a comprar?
R.- Hi ha molta gent a qui li agrada el tracte humà i prefereix venir aquí que no comprar a altres llocs o per Internet. A més, faig molta feina amb les xarxes socials i tenc grups de difusió al WhatsApp per avisar les clientes quan rep material que els pot interessar. Elles són les primeres que ho reben. També funcionen molt bé les desfilades de moda perquè la gent s’hi fixa molt. És una gran ajuda per vendre. La veritat és que no em puc queixar perquè tenc uns clients molt fidelitzats.
P.- Les franquícies són una competència molt forta?
R.- Amb preu, nosaltres no podem competir amb una franquícia, però sí en qualitat, que no és la mateixa. En general, la meva clientela prefereix continuar amb els productes que jo tenc a la botiga.
P.- Quins són els productes amb els que treballa?
R.- Tenc roba en general, també roba interior, pijames, complements, tovalloles i, per catàleg, també objectes de puericultura. Per espai, no puc tenir més. Tot això des del zero fins als 16 anys. I estaria molt bé que algú obrís a Sóller una sabateria, que m’ho demanen molt.
P.- Canvia molt la roba d’un any per l’altre?
R.- Sí que canvia. La moda sempre és diferent. La roba de nadó potser sí que és més clàssica, però després ja no i, sobretot les nines, volen anar a la moda. S’hi fixen molt i els estira.
P.- Què està de moda enguany?
R.- Enguany està de moda la roba d’estil nòrdic. Són marques precisament d’aquells països. I després tenim coses més econòmiques per al dia a dia.
P.- A Sóller duim una sèrie d’anys on ha estat notícia el tancament de comerços històrics. A què es deuen aquests tancaments?
R.- Es deuen al fet que els hereus han optat per fer altres feines i prefeixen no continuar amb els negocis familiars, perquè no és una tasca fàcil de fer. També n’hi ha que es deuen a l’elevat preu del lloguer dels locals. I també he de dir que frena el fet que hi hagi molt poques ajudes de l’administració per estimular el comerç de proximitat.
P.- El lloguer és el principal obstacle per a un comerç?
R.- Sí, sense cap dubte. És la principal despesa.
P.- Fa un balanç positiu dels primers cinc anys de Bimbolles?
R.- A nivell personal estic molt satisfeta, però sempre pas pena per quan van arribant les factures. I també he de dir que és un ofici molt esclau. A mes , vaig prendre la decisió de tenir obert també el migdia, de cap a cap d’any, i ha estat un encert perquè hi ve molta gent, però a la vegada són moltes hores d’estar aquí.