25 d'abril de 2026

Diari digital de la comarca de Sóller

25 d'abril de 2026

Decàleg de la llengua

Ara que està de moda arraconar la nostra llengua, ara que tothom té el català a la boca (és un dir), i ara que el nostre govern ens vol fer creure que xerrem coses rares… i que tots hem de xerrar en castellà, convindria fer saber algunes coses per a la gent que ve de fora, els nouvinguts, els estrangers, els forasters, qui sigui que visqui a Mallorca i que no tengui “colons” ni esma de xerrar el català, o al manco d’intentar-ho.


Començarem per la COHERÈNCIA, paraula mala de dur a terme en la vida, perquè la majoria de coses que fem no en tenen cap ni una de coherència, i ja me direu si viure a un indret i no xerrar la llengua d’allà no ho és una incoherència.


Seguirem amb l’EDUCACIÓ, és bastant simple veure que aprendre llengües és un tema educatiu, i també és de gent educada xerrar el que xerren els altres a casa seva, sobretot si dus mots anys vivint-hi.


Podem parlar també de RESPECTE, respecte cap a la terra on vius, cap a la seva gent, els seus costums i tradicions, la seva cultura que ja ha d’esser la d’un…


Per INTEL·LIGÈNCIA també hauríem de xerrar el català a Mallorca, si hi vivim i si ens hi sentim d’aquí, o ho volem fer veure.


L’AMBICIÓ de qualcú a l’hora de voler saber més coses i de anar endavant a la vida.


També per GRATITUD hauríem de ser conscients de que parlar la llengua d’on vius i treballes (això és més difícil ara), és el que toca, hem d’estar agraïts a la gent que ens acull i al que tot això envolta.


Per CIVISME també ens hi hauríem de conscienciar tots plegats, per dur-nos millor i entendre’s a la perfecció, per saber estar en tots els llocs amb el que això comporta.


La SENSIBILITAT és important, la sensibilitat de voler aprendre a xerra, entendre i escriure i llegir un idioma. No és tan difícil, si un vol de bon de veres.


Per NECESSITAT molts també ho han de fer (encara que de cada vegada menys a partir d’ara) però també es a necessari dominar un idioma que xerra la gent d’allà on vius.


I encara hi afegiríem la CURIOSITAT, voler saber què diuen, que xerren, que escriuen, fins i tot, què pensen, aquesta gent amb la qual visc a aquesta terra….


No ens hem d’enganyar, tot això són teories i paraules buides per a molta gent, i el més trist de tot, és que ens fem mal a nosaltres mateixos, nosaltres, no volent defensar la nostra llengua, que és ben de ca nostra, que ens han parit així, mecagondena, que l’hem mamada i que la duim a dins. Tot aquest desgavell inusitat de la llengua a casa nostra no pot ser de cap de les maneres. Hem de dir basta i hem de ser conscients tots, els d’aquí i els de fora.