24 de desembre de 2025

Diari digital de la comarca de Sóller

24 de desembre de 2025

L’adéu als 150 volts

La retirada definitiva dels 150 volts als abonats sollerics es troba a la recta final. La distribuïdora elèctrica El Gas té previst acabar enguany la campanya de normalització de la tensió elèctrica. Els 840 abonats de la xarxa de 150 volts han hagut de modificar les seves instal.lacions elèctriques per donar pas a voltatges de 220 i 380 volts.



El setembre de 2010 va començar la campanya d’adequació de les línies que havia autoritzat el Govern Balear. Des de llavors s’ha aconseguit acabar amb la doble xarxa de subministrament elèctric que hi havia a Sóller. Un total de 840 abonats funcionaven amb els 150 volts. De tots aquests, segons s’ha informat des de la companyia elèctrica, actualment només manca intervenir en uns setanta comptadors.


Lluís Torres, tècnic de la companyia, ha explicat que si es compleixen els terminis prevists la campanya podria donar-se per acabada abans de final d’any. No obstant això, fins que no es retiri el darrer comptador dels voltatges no estandaritzats no es donarà per finalitzada. A hores d’ara, tal i com ha admès Torres, manquen per enllestir les instal.lacions “més complicades”.


De fet, el canvi de tensió s’ha duit a terme per fases. En un primer moment es va treballar en aquells habitatges on feia temps que no s’hi podien fer les lectures dels comptadors. Posteriorment, s’ha anat avançant per zones dels termes municipals de Sóller i Fornalutx.


Canvis a la instal.lació


Els abonats s’han hagut de fer càrrec del cost de revisar i adequar les instal.lacions elèctriques dels seus domicilis, ja que la connexió a la xarxa de 220 volts requereix una instal.lació capaç de suportar l’increment de tensió. Des d’El Gas, Torres ha explicat que “nosaltres hem donat totes les facilitats als abonats”, indicant que en cap cas s’ha obligat el canvi de tensió “per coacció”. “Hem estat tolerants amb els clients, però només fins un cert punt, perquè algunes instal.lacions no eren segures i no es podia estar massa temps sense actuar”. Així i tot, Torres insisteix en què durant aquest temps “no hem tengut cap queixa de ningú”.


Des d’un primer moment la companyia va informar als usuaris mitjançant una carta explicant els objectius de la campanya de normalització de tensions. Així, els titulars dels habitatges varen conèixer de primera mà l’obligatorietat de modificar les seves instal.lacions per adequar-se a les actuals.


De fet, des de la companyia elèctrica també s’ha afegit que un altre dels objectius de la campanya era acabar amb les “instal.lacions perilloses”, que eren “antigues” i necessitaven convertir-se en “instal.lacions més modernes”.