Ports de les Illes Balears ha projectat la construcció d’una nova passarel.la peatonal al Port de Sa Calobra que servirà per unir el moll amb terra ferma. L’organisme públic preveu dur a terme amb aquesta actuació una inversió de 175.000 euros amb la que substituirà el viaducte actual que es veu afectat durant els mesos d’hivern per l’acció dels temporals marítims.
Els tècnics de Ports IB han realitzat fins a quatre alternatives diferents per al seu traçat optant per una actuació que preveu la construcció d’un pas superior sobre el torrent i una passarel.la de fusta volada anclada a les roques i paraments ja existents a peu del talús. Per a la rampa d’accés es preveu una construcció de pedra i farciment, dotant l’estructura de major rrobustesa i resistència davant els forts temporals.
La passarel·la existent actualment està construïda mitjançant un entramat de bigues i pilars de fusta que es recolzen sobre el terreny existent i que a causa de la seva proximitat al mar, l’onatge durant temporals arriba a la zona de suport, soscavant-lo i afectant l’estructura. D’igual manera, part de la passarel·la actual travessa la desembocadura del torrent i algun dels pilars es recolzen sobre el llit del torrent, els quals durant episodis de fortes pluges es troben exposats a la descàrrega del Torrent des Racó, produint l’acumulació de branques arrossegades per l’aigua a les zones de suport i, amb això, afeccions a la seva estructura. La passarel·la existent de fusta que serveix com a únic accés a la instal·lació portuària de Sa Calobra es veu afectada de manera significativa cada vegada que hi ha un temporal o una torrentada a causa de l’elevada exposició a què està sotmesa en trobar-se situada propera a la mar i a la desembocadura del torrent. Aquestes afeccions suposen un elevat cost de manteniment i de reparació anualment.
Integrada a l’entorn
L’objecte del projecte que ha elaborat Ports IB és definir una nova passarel·la de vianants d’accés al moll que substitueixi la passarel·la lleugera existent de fusta amb un mínim impacte possible i integrant-la a l’entorn i complint criteris d’accessibilitat.
Atès que una part de la passarel·la actual es troba a zona gestionada per Ports IB i una altra a zona gestionada per la Demarcació de Costes a les Illes Balears, el projecte que ara s’ha elaborat servirà també per sol·licitar a Costes la concessió de zona ocupada per la passarel·la perquè és l’únic accés a la instal·lació portuària de Sa Calobra.
Per a la confecció del projecte definitiu, els tècnics han valorat fins a quatre alternatives diferents. La que finalment s’executarà preveu la construcció d’un pont de fusta sobre el torrent des Racó per ser l’opció amb menor impacte que genera a la zona. Anualment, milers de persones utilitzen la passarel.la que serveix per enllaçar el moll i terra ferma, donat que les instal.lacions portuàries són el punt d’arribada obligat per a les golondrines que realitzen la ruta entre Sóller i Sa Calobra.