14 de desembre de 2025

Diari digital de la comarca de Sóller

14 de desembre de 2025

El MUCBO localitza un nou animal que visqué fa 270 milions d’anys, antecessor dels mamífers

L'animal tenia la mida d'un ca i dents de sabre.

Un equip internacional d’investigadors, que ha comptat amb participació del Museu de Ciències de Sóller i Jardí Botànic (MUCBO), ha descobert a la costa de Banyalbufar un fòssil de teràpsid de fa 270 milions d’anys, considerat l’avantpassat més antic dels mamífers conegut fins ara. El fòssil, que presenta grans “dents de sabre” i semblava un ca de mida mitjana, de pell nua, que ponia ous, i és el primer d’aquest grup trobat a la regió mediterrània.

L’equip, format per científics de diversos centres internacionals, destaca que aquest superdepredador podria haver caçat el tramuntanasaure, un altre fòssil localitzat a la mateixa zona fa poc temps. Els fòssils, descoberts en un antic jaciment de bassa de la Serra de Tramuntana, aporten informació clau sobre el clima sec i àrid de Mallorca quan formava part del supercontinent Pangea.

Els resultats han estat publicats a la revista Nature Communications i suposen un èxit molt important per al MUCBO i els seus investigadors.