28 de juliol de 2026

Diari digital de la comarca de Sóller

28 de juliol de 2026

El Govern garanteix que les persones acreditades puguin accedir en cotxe a la Serra el dia de l’eclipsi

Reunió entre el Govern i el sector turístic per abordar el dia de l'eclipsi

El Govern ha aclarit que les persones que treballin, s’allotgin o acudeixin a algun establiment de restauració de la Serra de Tramuntana en vehicle privat el dia de l’eclipsi solar podran accedir a aquest espai si disposen d’un document que acrediti aquesta circumstància i, en el cas dels desplaçaments per anar a restaurants o bars, els titulars d’aquests establiments també hauran de demostrar que disposen de suficients places d’aparcament.

Així ho ha explicat el director general d’Emergències, Pablo Gárriz, en una roda de premsa posterior a la reunió entre representants del Govern i el sector turístic de les illes, en què s’han exposat les mesures que s’aplicaran durant la jornada del fenomen astronòmic.

D’aquesta manera, les restriccions a la mobilitat que regiran aquest dia a la Serra i altres zones de les Balears, de 15 a 21 hores, contemplaran una sèrie d’excepcions entre les quals es troben les ja esmentades, juntament amb els residents i les persones que tenguin una segona residència.

Els serveis de transport discrecional per a establiments públics hauran de disposar de reserva i només podran dur o recollir les persones que l’hagin formalitzada; és a dir, el vehicle no podrà estacionar durant el transcurs d’un esdeveniment.

Així mateix, es recomana als clients d’hotels, allotjaments turístics, bars i restaurants que utilitzin un mitjà de transport diferent del vehicle privat, com taxis, VTC o autobusos llançadora.

Cal assenyalar que aquestes restriccions no s’aplicaran en el cas que s’acudeixi a la zona a peu, en moto o bicicleta, i sí que es permetrà la sortida de vehicles de les àrees restringides.

Els vehicles que també tendran llibertat de moviment seran els d’emergències, serveis públics essencials, transport públic i aquells que comptin amb autorització de l’autoritat competent. No serà el cas dels proveïdors de mercaderies, que estaran subjectes a les restriccions en les hores esmentades.

El conseller de Turisme, Cultura i Esports, Jaume Bauzà, ha destacat que la intenció del Govern és que, davant el fenomen del 12 d’agost, no hi hagi “improvisació”, a més de vetllar per la seguretat, la prevenció i l’ordre públic en col·laboració amb el sector.

Tot i això, ha fet una crida perquè les persones vegin l’eclipsi des de casa o des del seu allotjament turístic, de manera que “no s’utilitzi el cotxe” i s’evitin els desplaçaments “innecessaris”.

Per això, ha recordat que hi ha diferents eines tecnològiques i aplicacions que permeten consultar la visibilitat del fenomen des d’un punt geogràfic concret. Bauzà ha incidit que la pretensió és que aquest dia estigui marcat per un fenomen natural “excepcional” i per la capacitat de la societat de gaudir-lo “amb tranquil·litat”.

En aquest sentit, ha apuntat que el Govern no farà cap tipus de campanya promocional ni incentivarà l’arribada de més turistes per evitar “l’efecte crida”, ja que són “conscients” de la capacitat de càrrega “limitada” del territori balear i de la “necessitat” de protegir els espais naturals.

La trobada amb el sector turístic, en què han estat presents els sectors dels allotjaments turístics, els ‘rent a car’, les agències de viatges i la restauració, ha servit per coordinar la campanya informativa que es desenvoluparà fins al dia de l’eclipsi.

Repartiment de 10.000 fulletons i cartells en quatre idiomes

Durant la jornada, la Conselleria i l’Agència d’Estratègia Turística de les Balears (Aetib) han detallat les actuacions que ja es troben plenament operatives.

Una d’elles és la distribució de material informatiu i cartelleria, ja que s’han repartit 9.000 fullets informatius a les empreses de ‘rent a car’ —editats en anglès, francès, alemany i castellà— i 5.000 fulletons juntament amb 1.000 cartells a les oficines de turisme de les quatre illes.

Una altra és la cobertura en transport i punts d’arribada, amb cartells i material explicatiu desplegat a tots els ports de Ports IB i de l’Autoritat Portuària. Així mateix, Aena col·labora activament projectant anuncis informatius als aeroports de les tres illes.

Igualment, s’ha incidit en la publicitat exterior i els mitjans locals, en què col·laboren els ajuntaments de Mallorca i Menorca en la difusió a través de suports de publicitat exterior. En paral·lel, el Govern du a terme una campanya d’anuncis en emissores de ràdio estrangeres i premsa dirigida a residents estrangers en els seus propis idiomes.

D’altra banda, s’ha insistit en la protecció ocular i les pautes de prevenció, amb una crida massiva sobre l’ús exclusiu de ulleres homologades (normativa ISO 12312-2) per evitar danys irreversibles. A més, s’ha recordat la prohibició de fer foc, aparcar en vorals o consumir alcohol si s’ha de conduir o navegar.

La informació oficial s’ha remès al cos consular, les cases regionals i les associacions d’immigrants. A més, des de la Direcció General d’Empresa s’han mantingut reunions de coordinació amb patronals com CAEB i Pimem.

La cloenda de la jornada ha anat a càrrec de la vicepresidenta segona del Govern i consellera de Presidència, Coordinació de l’Acció de Govern i Cooperació Local, Antònia Maria Estarellas. Com a responsable de coordinar totes les accions de l’Executiu autonòmic en relació amb l’eclipsi, ha posat en valor el treball transversal de les diferents àrees de govern i ha remarcat que la implicació directa del sector turístic és una peça “fonamental” per garantir l’èxit de l’operatiu.