10 d'abril de 2026

Diari digital de la comarca de Sóller

10 d'abril de 2026

El 2014 és el darrer any amb dedicacions exclusives als ajuntaments petits

Deià, Fornalutx i Escorca es veuran afectats per la nova llei.
Deià, Fornalutx i Escorca es veuran afectats per la nova llei.

La Llei de Racionalització i Sostenibilitat de l’Administració Local, aprovada aquesta passada tardor pel Govern Central, i que va entrar en vigor el passat 1 de gener afectarà directament el sou d’aquells batles i regidors que cobren en règim de dedicació exclusiva, ja que obliga a reduir les pagues.

Als municipis de la comarca, tots ells de menys de mil habitants, la mesura començarà a aplicar-se a partir de l’1 de gener de 2015, sempre que els comptes estiguin sanejats. Als pobles de més d’un miler d’habitants la llei s’aplica des de l’1 de gener d’enguany permetent dedicacions exclusives a batles i regidors, tot i que estableix uns màxims en les retribucions que es poden percebre.

A Deià, Escorca i Fornalutx els respectius plenaris hauran d’aprovar un nou règim de retribució pels batles i regidors que actualment estan cobrant una dedicació exclusiva. En aquest sentit, el text legislatiu aprovat pel Govern Central estableix que aquests edils només podran tenir una dedicació parcial.

La mesura, anunciada fa dos mesos, va aixecar molta polèmica en els municipis petits d’arreu de l’Estat. En el transcurs del debat que va acompanyar l’aprovació de la llei al Congrés i al Senat, es varen incloure nombroses esmenes. Una d’elles és la que permetrà que aquest 2014 aquests regidors puguin seguir cobrant la totalitat de la seva paga, ja que la intenció del Govern era aplicar-ho des del passat 1 de gener.

Als pobles majors, ja en vigor

En canvi, als municipis de major població les restriccions salarials a polítics i alts càrrecs ja està en vigor des d’aquest mateix mes de gener. Un exemple és el cas de l’Ajuntament de Sóller, on possiblement el seu batle, Carles Simarro, s’haurà de retallar el salari brut de 58.505 euros anuals que cobrava fins ara per una paga màxima de 50.000 euros bruts anuals.