28 de setembre de 2025

Diari digital de la comarca de Sóller

28 de setembre de 2025
Lluís Cardell

“S’haurien de fer tallers de cuina en els pobles”

Andreu Bernat

Lluís Cardell, professor de l’Escola d’Hoteleria de les Illes Balears (EHIB) les tendències gastronòmiques locals a més de la influència d’altres ofertes gastronòmiques o de com pot canviar la Intel·ligència Artificial o les noves tecnologies els processos culinaris en el futur.

Pregunta.- En una entrevista feta en aquest setmanari l’any 2023, vostè deia que “s’està perdent la cuina tradicional a les cases”. Ha notat algun canvi de tendència o scontinua igual?
Resposta.- Crec que segueix, i cada vegada més. Encara hi ha famílies que mantenen les receptes, però en general es va perdent. Molta gent no vol cuinar i opta pels menjars preparats. Si mires als supermercats, cada vegada hi ha més “quinta gamma”, plats ja fets que només s’han d’escalfar. És una llàstima. Tot i això, tenc l’esperança que, amb l’encariment de la vida, molta gent torni a valorar fer menjar a casa: amb un pollastre pots donar de menjar a tres persones. Potser aquesta idea farà que es recuperi un poc la tradició, però a les noves generacions els costa.

P.- I com es podria transmetre millor la cuina tradicional perquè no es perdi?
R.- Una bona fórmula seria tenir tallers de cuina dins els pobles. No activitats puntuals, sinó un espai estable per refrescar receptes mallorquines i balears. I fer-ho amb tècniques modernes i aparells actuals, que faciliten la feina i permeten cuinar més ràpid. Aquí a Sóller, per exemple, la cooperativa té una cuina, però no se n’ha tret gaire profit.

P.- Parlava abans de menjars preparats. Creu que els productors o cuiners mallorquins podrien aprofitar aquest mercat?
R.- És difícil, perquè entrar a supermercats implica molta exigència en preus i quantitats. Fer productes de qualitat i haver de vendre’ls barat és complicat. Hi ha iniciatives petites, però no prou per competir.

P.- I pel que fa als restaurants, encara hi ha espai per la cuina mallorquina o cada vegada és més difícil trobar-la?
R.- La globalització ens ha duit a una cuina molt igual a tot arreu. Encara hi ha llocs que aposten per la cuina mallorquina, però no és la tendència majoritària. És una llàstima. Curiosament, molts estrangers la cerquen, m’ho demanen sovint.

P.- Hi ha algun producte local que hagi guanyat protagonisme aquests darrers anys?
R.- L’oli d’oliva s’ha revaloritzat encara més i cada vegada té més usos, tant a la cuina professional com a la domèstica. Ja no és només un producte bàsic per fregir o amanir, sinó que s’utilitza per elaborar postres, per donar textures noves o fins i tot com a element diferenciador dins una experiència gastronòmica. També el pebre bord, el conegut tap de cortí, ha recuperat presència i prestigi, sobretot gràcies al treball de petits productors que en cuiden la qualitat i mantenen la tradició.Un altre actor important és la cooperativa de Sóller, que ha aconseguit donar sortida i visibilitat a molts productes locals, des de cítrics fins a derivats com les melmelades o els olis aromatitzats, i això ajuda a reforçar la identitat gastronòmica de la zona. Naturalment, la sobrassada i l’ensaïmada continuen sent insígnies de la nostra cuina i mantenen el seu atractiu tant entre els residents com entre els visitants. Ara bé, cal reconèixer que introduir nous productes és més complicat, la tradició i les preferències del mercat pesen molt, i es necessita temps i constància perquè la gent accepti incorporar noves propostes dins el seu dia a dia.

P.- I les noves generacions de cuiners? Tenen interès pel producte local o prefereixen seguir tendències globals?
R.- Els que han passat per escoles d’hoteleria, la majoria, intenten incorporar producte local. Però costa molt, perquè requereix apostar fort, i no sempre és fàcil pels preus i la comoditat. Tot i això, és cert que hi ha una evolució: avui es combinen tècniques i productes de fora amb els d’aquí, i això també és enriquidor.

P.- Quines tendències marquen avui la cuina?
R.- Ara es treballa molt la maduració de les carns i embotits, el peix cru o poc cuinat, les coccions llargues a baixa temperatura, els fumats… També guanya pes la verdura i el producte fresc de quilòmetre zero.

P.- Què han de tenir els joves per triomfar en la cuina avui?
R.- Coneixement de cuina, però també ser bons gestors, tant amb el personal com econòmicament, tenir idiomes i sensibilitat humana. Avui no es tracta només de fer plats, sinó de saber gestionar equips i clients amb empatia.

P.- Quin paper hi tenen les dones a la cuina professional?
R.- Encara hi ha més homes que dones a les escoles d’hoteleria, això és una realitat, però les dones que hi arriben i acaben els estudis solen ser molt aplicades, organitzades i preparades. Tenen una disciplina que de vegades als homes els costa més adquirir. Potser encara troben dificultats quan volen assumir càrrecs de molta responsabilitat dins grans empreses o hotels.

P.- Parlem d’intel·ligència artificial i noves tecnologies. Com han influït a la cuina aquests darrers anys?
R.- Estan començant a entrar i encara som a les primeres passes, però ja es nota la seva influència. La principal transformació és en la gestió i l’organització: programes que faciliten la preparació de menús equilibrats, que permeten tenir en compte intoleràncies i al·lèrgies, o que ajuden a calcular costos i controlar l’estoc. Tot això suposa un estalvi de temps i una millora en l’eficiència. Més que substituir la feina creativa del cuiner, el que fan aquestes tecnologies és descarregar la part més mecànica i administrativa, planificació, logística, processos interns, perquè l’equip es pugui centrar en la innovació i en l’experiència del client.

P.- Creu que la IA pot arribar a crear noves receptes?
R.- Sí, ben emprada sí. Evidentment, la decisió final sempre és del cuiner, perquè darrere un plat hi ha sensibilitat i coneixement del producte, però la IA pot ser una font d’inspiració molt interessant. Pot suggerir combinacions d’ingredients inesperades, adaptar receptes tradicionals a nous gustos o tendències, o fins i tot ajudar a personalitzar menús segons el perfil de cada comensal.És una eina que obre la porta a experimentar i a explorar nous camins, sempre amb el criteri i la creativitat humana com a guia.

P.- Quins límits té la IA dins la cuina?
R.- El límit principal és el punt personal del cuiner. Allò que fa que un restaurant es diferenciï d’un altre, el toc únic i irrepetible que hi posa la persona, això no ho pot recrear cap màquina. La IA pot combinar ingredients, suggerir tècniques o optimitzar processos, però no pot transmetre emoció, records o sensibilitat, que al final són l’essència de la gastronomia. cert que en cadenes de menjar ràpid o en producció industrial té molt de sentit, perquè allà es valora sobretot la rapidesa, l’estandardització i la reducció de costos. Però quan parlam de cuina d’autor, de cuina creativa o d’alta gastronomia, el paper del cuiner és insubstituïble: és ell qui actua com a artista, qui converteix un producte en una experiència i qui dona sentit cultural i emocional a un plat.