4 d'octubre de 2026

Diari digital de la comarca de Sóller

4 d'octubre de 2026

Les candidatures a la batlia hauran de presentar llistes cremallera per primera vegada

Per primera vegada en gairebé cinquanta anys d’eleccions municipals democràtiques, els partits polítics hauran d’afrontar un repte molt important el proper any, quan se celebri la convocatòria electoral. I és que les candidatures hauran de presentar llistes cremallera, alternant obligatòriament homes i dones.
Fins a les passades eleccions el sistema era diferent. La normativa electoral establia uns percentatges mínims de representació d’homes i dones, però no obligava a alternar-los al llarg de la candidatura. Aquesta situació canviarà a partir dels pròxims comicis municipals arran de la reforma de la Llei Orgànica del Règim Electoral General. La modificació estableix l’obligació de confeccionar les candidatures amb alternança entre homes i dones als municipis de més de 5.000 habitants. Això significa que les llistes hauran d’alternar els dos sexes des del primer lloc fins al darrer, amb una successió dona-home-dona-home o home-dona-home-dona.
A la comarca, aquesta nova exigència afectarà directament Sóller i Bunyola, els dos municipis que superen el llindar dels 5.000 habitants. Les formacions polítiques que vulguin concórrer a les eleccions municipals de 2027 hauran d’adaptar, per tant, la composició de les seves candidatures a aquest nou requisit legal.
No serà així a Deià, Fornalutx i Escorca, que tenen una població inferior. En aquests municipis no serà obligatori aplicar el sistema de llista cremallera.
La legislació estableix diferents requisits en funció de la població del municipi i exclou de les obligacions de composició paritària els municipis de fins a 3.000 habitants.