Els operaris dels tallers del Ferrocarril de Sóller estan treballant, des de fa mesos, en un projecte que veurà la llum abans de l’estiu. Serà en aquells dies quan comenci a circular per les vies de Sóller un tramvia completament nou, construït artesanalment en els tallers.

Però què aportarà de nou aquest tramvia? La peculiaritat d’aquest automotor és que abans de la seva remodelació era un dels tramvies portuguesos que circulava per les vies de Sóller i que ha estat renovat per convertir-lo en un dels tramvies clàssics. Serà el quart dels automotors sollerics.
Del tramvia portuguès poc rastre en quedarà d’ell. Tal com va explicar el cap del projecte, Josep Orvay, únicament s’ha aprofitat el xassís metàl.lic, el grup de motors i frens així com les controladores de conducció que estan a cada costat del vagó.
Això sí, el nou tramvia serà 50 centímetres més llarg que els seus germans sollerics i també serà lleugerament més ample, una diferència que ve obligada per les dimensions originals dels tramvies portuguesos.
Inspiració de Sóller
Com va explicar Orvay, l’estructura del nou tramvia segueix la fisonomia dels combois sollerics. La seva estructura ha estat construïda amb fustes d’iroco, sapeli i freixe.
El frontal arrodonit característic dels tramvies portuguesos ha estat canviat per la forma poligonal a imatge i semblança dels tramvies sollerics. En el seu sostre es col.locarà un pantògraf que captarà l’energia elèctrica de la catenària. La creació de l’automotor ha duit moltes complicacions als operaris dels tallers del tren. De cada peça s’ha hagut de construir prèviament una plantilla, un fet que, segons Orvay, “ens ha demorat molt la feina”.
El tècnic va explicar que amb aquestes plantilles ja realitzades s’agilitzarà el treball de transformació de la resta tramvies portuguesos que, a raó d’un cada any, canviaran la seva fesomia per adaptar-se a la imatge dels sollerics.
Josep Orvay espera que els treballs de construcció del primer automotor finalitzin abans de la temporada estiuenca perquè estigui en servei durant els mesos de més feina.
Durant aquests dies, els tècnics treballen en el muntatge de la instal.lació elèctrica i pneumàtica del vehicle, al qual posteriorment li s’acoblaran el boggie amb els dos motors de propulsió AEG de 600 volts de corrent continu.
El nou tramvia portarà per número el 22 per mantenir així la nomenclatura dels vehicles d’origen portuguès. La intenció del Ferrocarril de Sóller -comenta Josep Orvay- és la d’anar substituint les carrosseries portugueses per altres de nova construcció que imitin els tramvies sollerics tradicionals.
Per això, els treballs que es realitzen en el tramvia número 22 són, a més, un experiment amb el qual l’empresa preveu harmonitzar l’estètica de tots els seus combois.



