7 d'abril de 2026

Diari digital de la comarca de Sóller

7 d'abril de 2026

La primera pedra de l’Auditori de Sóller

Són conscients que l’actual crisi econòmica que afecta totes les institucions polítiques impossibilita, a curt termini, la construcció d’un Auditori a Sóller, però així i tot presenten el proper dimarts, a les 20 hores a Can Prunera, una iniciativa perquè vagi prenent forma, maduri i algun dia es pugui dur a terme.



És la Plataforma per a un Auditori a Sóller i des del mes de febrer de 2008 treballa en el disseny d’una proposta concreta que ara veurà la llum i que justifica la necessitat d’un local de grans dimensions per a la celebració d’actes culturals a la Vall i que pretén ser el punt d’inici perquè l’Ajuntament prengui el seu testimoni i faci totes les gestions oportunes encaminades al fet que, algun dia, Sóller pugui tornar a comptar amb un espai polivalent per a la celebració de tot tipus d’activitats culturals i artístiques: teatre, música, conferències, debats, cinema…


Al llarg d’aquests tres anys i mig de treball silenciós, un equip format per una desena de persones ha realitzat un estudi històric sobre l’evolució dels nombrosos espais que han existit a Sóller, ha visitat auditoris d’arreu de l’illa de Mallorca i ha avaluat la necessitat de llocs per a la celebració d’actes per part de grups culturals locals. Amb tot aquest material ha editat un tríptic i un llibret que dissabte passat ja es va repartir a la Plaça de la Constitució, i també un audiovisual que dimarts serà mostrat al públic durant l’acte de presentació de la campanya.


L’argument més potent del col.lectiu és que Sóller té necessitat d’un auditori. Només amb la gran quantitat de grups culturals que operen en el municipi es dóna per segur que un auditori tendria una agenda densa i continuada al llarg de l’any. Però, a més, els promotors de la iniciativa pensen que la presència d’un teatre podria ser un revulsiu per a la vida cultural local i també una oportunitat perquè Sóller rebés propostes que no arriben en aquest moment al municipi per la manca d’espais adients.


Fins i tot parlen de la possibilitat que l’auditori pogués ser un lloc adient per a la celebració de congressos i actes enfocats cap als visitants, aprofitant també que Sóller és un lloc de visita gairebé obligada per a molts turistes que arriben a l’illa.


Un altre argument de la plataforma és que els actuals locals operatius no assoleixen uns mínims exigibles pel que fa a capacitat, proximitat respecte del centre de la ciutat, serveis sanitaris, vestidors, mesures de seguretat, equipament… Comenten que l’únic espai públic i cèntric és la Capella de les Escolàpies que, amb un aforament aproximat de 150 persones i sense cap tipus de servei, és actualment un dels llocs més utilitzats.


El teatre Victòria, les esglésies del Convent o la Parròquia són altres espais de l’Església que s’utilitzen amb freqüència, així com altres llocs de menors dimensions com la Sala Magna de l’Ajuntament, l’Oratori de Santa Catalina, la sala de Can Dulce o la del Casal de Cultura, entre d’altres, totes elles sense els mínims exigibles per a la celebració còmoda d’activitats.


Característiques


Segons l’estudi de necessitats realitzat per la Plataforma per a un Auditori a Sóller, la proposta que dimarts es presenta consisteix en la construcció d’un edifici (de nova planta o rehabilitant un espai ja existent) amb una capacitat aproximada de mil seients a la platea i amb un escenari suficient per allotjar una orquestra simfònica. Hauria de ser un auditori d’ús polivalent -fins i tot es planteja que, en el mateix edifici, s’hi pogués allotjar l’Escola Municipal de Música-, amb sales i espais annexos, una cafeteria i tots els serveis que requereix una estructura d’aquestes característiques: vestidors, magatzems, oficina, etcètera.


Consideren bàsic que s’ubiqui en un lloc cèntric, amb un aparcament pròxim i amb la possibilitat que puguin arribar-hi amb facilitat camions i autocars.


La construcció d’un espai d’aquestes característiques pot suposar una despesa de fins a quatre milions d’euros o més, mentre que el seu manteniment pot assolir els 400.000 euros anuals, segons les experiències d’altres pobles.
Des de la Plataforma creuen que ara és el moment de programar i que ja arribarà el moment d’executar. Consideren que la feina que es presenta aquests dies tanmateix s’havia de fer, i que el torn següent -el del compromís polític- també ha d’arribar algun dia. Es tracta d’aplanar el camí perquè, quan sigui el moment, Sóller tengui clar quin tipus d’infrastructura necessita i vol, on la vol ubicar i com la vol fer. Comenten que, tot i la crisi actual, Inca està programant la construcció d’un auditori, Manacor l’està culminant i Felanitx l’acaba d’inaugurar. També expliquen que municipis més petits que Sóller, com Lloseta o Artà, fa ja una dècada que disposen d’uns espais escènics que ells envegen.


A la Fàbrica Nova


Per a la Plataforma per a un Auditori a Sóller l’opció d’ubicar el teatre a l’antiga Fàbrica Nova pot ser viable. És la proposta de l’actual equip de govern municipal i també la preferida per a la Plataforma.


Creuen -a manca d’un estudi en profunditat- que l’edifici podria ser adaptat per a la finalitat perseguida. També consideren que és un lloc cèntric, gairebé municipal, accessible en vehicles grans, amb un aparcament públic a la vora. També l’Alcázar podria satisfer les necessitats de Sóller.


En tot cas, també argumenten que tant la Defensora com la sala de Lepanto, al Port, també s’han d’activar amb la màxima urgència.