Diari digital de la comarca de Sóller
Dilluns, 21 d'octubre de 2019   |   00:19
 
Enquesta  
Hi ha d’haver aparcaments gratuïts a la carretera de Desviació si l’Ajuntament construeix un aparcament subterrani de pagament al carrer de Cetre?


No
 
Entrevista
22/03/2019 | 09:12
Sandra Pastor:
“Volem recuperar el gust per anar a comprar”
G.P.

Des de fa alguns mesos, una nova modalitat d’anar a comprar s’està obrint pas seguint el model del que s’ha anomenat slow-shopping o el retorn a la compra pausada i atenent als detalls. Un nou sistema d’anar de compres que s’oposa al ritme frenètic que domina el nostre dia a dia i que ja ha tengut altres versions com l’slow-food. Aquest és el cas de la tenda Granelia que fa un any obrí les seves portes de la mà de Sandra Pastor Bravo. Granelia i les tendes slow-shopping representen un oasi de calma i bon servei en el món apressat que ens domina i són un espai per gaudir amb tranquil.litat i seny del fet de realitzar una compra conscient.

Pregunta.- Per què decidí muntar una tenda com aquesta?
Resposta.- En part fou gràcies a la influència de la meva padrina holandesa que em suggerí la possibilitat de muntar un negoci on es pogués comprar sense presses i de manera conscient. Aquesta idea ja estava arrelada a països com Holanda i vaig decidir provar-ho a Sóller. Vaig estar cercant informació al respecte durant un any -a la recerca de productes interessants- i finalment vaig obrir la tenda el febrer de l’any passat. Es tracta d’un negoci on es compra el que s’ha de menester, per això els productes es venen al detall i sense envasos de plàstic, un altre tema que vaig considerar molt interessant a l’hora d’obrir la botiga.

P.- Quins productes hi té a la venda?
R.- Espècies i tot tipus d’herbes -sempre de qualitat extra i no comercialitzades a nivell industrial-, fruits secs, fruita deshidratada, cafès, farines, sucre, llegums, te i infusions, llavors, mel, cereals i pseudocereals -flocs de civada o cous-cous, per posar alguns exemples-. I darrerament, també fruita i verdura ecològica.

P.- D’on procedeixen aquests productes?
R.- Tot és nacional i amb el segell de màxima qualitat: la fruita i la verdura són tant de Mallorca com de la península; la pasta és artesana, de Navarra; els llegums, de Salamanca; els arrossos, del Delta de l’Ebre; i així amb la resta de productes.

P.- Quin és el perfil del seu client?
R.- Molta gent de més de 50 anys i de menys de 30; que són bàsicament o sollerics o estrangers residents. Tot i que tenc força clients que freguen la quarentena, aquest segment generacional viu immers en un ritme de vida frenètic i sovint no disposa de temps per gaudir d’anar a comprar i no només per anar a comprar sinó tampoc per cuinar.

P.- Què cerca un client quan ve al seu establiment?
R.-Una mica de tot però en la quantitat que desitgen. Per exemple, ara que està tant de moda fer-se el pa, venen a cercar farina ja que en tenim de moltes castes; les madones, venen a cercar llegums i espècies; per contra, el jovent és més amant dels fruits secs.

P.- Què diferencia el seu comerç d’una paradeta tradicional de mercat?
R.-
La possibilitat de trobar al mateix lloc una àmplia varietat de productes, així com molt de producte ecològic. A més pel fet de tenir obert diàriament, s’asseguren un horari fix i constància.

P.- S’acaba estalviant comprant en un comerç com el seu?
R.- Sí, i tant, perquè compres només el que necessites. No es compra en excés i alhora miram pel medi ambient ja que no servim amb envasos de plàstic, i això és una manera molt bona d’estalviar despeses de cara al planeta en general. És curiós que hi ha clients que ja venen a comprar amb els seus propis envasos o bosses.

P.- Quins són els productes més sol.licitats?
R.- Els fruits secs, que disposam tan naturals com salats; les farines i la fruita i verdura ecològica.

P.- Com ho fan amb els productes ecològics?
R.- Controlam molt que siguin de categoria extra i que siguin vertaderament ecològics. Per això, només en tenim els divendres i dissabte; també prepar caixes de verdura i fruita personalitzades que m’han comanat prèviament.

P.- Muntar un establiment com el seu pressuposa una certa mentalitat?
R.- Efectivament, és innegable que a Granelia s’hi respira un aire de consciència vers el nostre planeta on ecològic i reutilitzable són dos adjectius presents en tot moment. Som del parer que estam fent malbé el nostre planeta i s’ha de posar fre a aquesta situació: hem de ser ben conscients del planeta que volem deixar als nostres fills. Sobretot hem de tenir molt present la saturació de plàstics que pateix el planeta i s’hi ha de començar a posar fre de manera decidida.

P.- Va incorporant nous productes?
R.- Sí, sempre; procur que cada mes hi hagi novetats. Per exemple, de cara al mes d’abril tendrem sabó artesà, desodorant artesà en envàs de cartró i bosses de cotó orgànic.

P.- Comerços com el seu poden revitalitzar el petit comerç?
R.- Esper i desig que així sigui; ja que som l’antítesi dels grans centres comercials. De fet, amb l’slow-shopping no hem inventat res, es tracta del retorn de la compra a l’antiga: basta recordar que al comerç tradicional sempre s’hi ha comprat al detall.

P.- Com fa front un comerç com Granelia a la competència de les multinacionals del sector?
R.- D’una banda, amb la qualitat dels nostres productes, i de l’altra oferint un servei més personalitzat. Sovint feim reunions informals per compartir receptes i experiències. El que volem és recuperar el gust d’anar a comprar.

P.- Organitza tallers o altres activitats?
R.- Sí, la passada tardor en vaig fer un de cosmètica natural juntament amb na Gabriela Columbano i en pens muntar d’altres de cara a la propera tardor perquè durant la temporada alta la gent no disposa de gaire temps lliure.

P.- Sap si hi ha altres comerços semblants al seu arreu de l’illa?
R.- Sí, a Palma hi ha Granoteca i Bonaire, però no hem d’oblidar que les botigues de tota la vida són força semblants a nosaltres. Tendes com la nostra no són cap novetat i representen el retorn al sistema de compra que utilitzaven les nostres mares i padrines.

P.- Quina valoració faria d’aquest primer any d’existència?
R.- Tot i que els inicis sempre són durs, ha estat una grata experiència i n’estic molt contenta. La resposta dels sollerics ha estat molt bona i cada vegada compt amb més clients que es fidelitzen, i això és molt importan



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a