Diari digital de la comarca de Sóller
Diumenge, 27 de noviembre de 2022   |   04:07
 
Enquesta  
Quin format t’agrada més de la cavalcada dels Reis d’Orient?

El tradicional
El més llarg
 
Reportatge
04/02/2022 | 12:15
El pixador de Plaça
Pere Frontera

Hem llegit a la premsa que un dels projectes del nostre Ajuntament de Sóller és la construcció d’uns sanitaris públics, davant l’actual demanda d’aquest servei. Això ens ha fet pensar amb el pixador públic situat als baixos de l’ajuntament vell i que tant bon servei donava al poble fins que tomaren l’edifici l’any 1968.
La primera notícia que hem trobat sobre el pixador és a l’acord detallat al llibre d’actes de l’ajuntament: “Sesión del día 20 de enero de 1906 – Para mejor servicio del público y por motivos de higiene se acordó la construcción de un mingitorio bajo la bóveda que pone en comunicación la calle del Príncipe con el corral de la casa Consistorial, a cuyo mingitorio para mantenerlo en constante estado de limpieza, se canalizará parte del agua sobrante del abrevadero de dicha calle”.
No anava gaire bé aquest “mingitorio” ja que entre els acords de l’ajuntament de la sesió del dia 4 de novembre de 1919 “Se acordó la desaparición immediata del urinario y excusado de la Casa Consitorial y la construcción de uno nuevo que reuna buenas condiciones de forma y estilo modernos en el sitio que se estime más conveniente”.
No trobam més informació de l’urinari fins al “Sóller” del 10 de desembre de 1927: “Durante la presente semana se ha dado principio a las obras para la construcción de un excusado y urinario público, que la Comisión Permanente, en la sesión del miércoles de la presente semana , acordó realizar. Dicha mejora, de suma necesidad y cuya iniciación ha sido muy bien acogida por el pueblo, viene efectuándose en el pasadizo lateral de la Casa Consistorial que desde la calle del Príncipe conduce al torrente, quedando aún suficiente paso. El urinario tendrá su entrada por la vía pública y por medio de una puerta quedará disimulado en el exterior, aún cuando esta, por no llegar al suelo con el fin de impedir se cometan en el determinadosa abusos, revelen su existencia. Al excusado de mujeres se entrará por el interior de la Casa Consistorial, por una obertura que se ha practicado entre el repeso público y el portal de la cárcel. Esta mejora se efectúa según un proyecto del concejal y maestro albañil Don Jose Morell, quien la concibió y ha diseñado de acuerdo con las necesidades de esta ciudad. A su amabilidad debemos estos datos y el haber visto el plano de la citada obra. Segun nos ha añadido, estarán debidamente alumbrados y aseados los referidos retretes, a fin de que resulten dignos de una población de la importancia de ésta. Se dispondrá para su limpieza del sobrante del agua del abrevadero del Castellet. Merecen un aplauso cuantos han intervenido en la realización de esta sencilla, sí, pero muy útil mejora, y nos complacemos en tributarselos”.

Una foto de 1929

A una postal feta el 14 de juliol de 1929, dia en que es va inaugurar l’electrificació del Tren de Sóller, podem veure l’entrada al pixador de plaça. A la foto que el meu germà Joan va fer el 10 de juny de 1968, quan acabaven de tomar l’edifici de l’ajuntament, podem veure també el mateix portal.
Així mateix va funcionar quaranta anys malgrat els seus inconvenients, ja que no marxava molt bé. La gent solia fer-se enfora quan hi passava per davant. Les seves males olors en el cèntric lloc on estava situat eren una afronta per a la fama de netedat de la gent de Sóller.
Confiam que la iniciativa del nostre consistori arribi a bon port ja que fa més de cinquanta anys que no tenim aquest important servei.



Anterior Tanca Compartiu-ho a