Diari digital de la comarca de Sóller
Dilluns, 29 d'abril de 2024   |   22:45
 
Enquesta  
S’hauria de prohibir la celebració de la Mallorca 312 de ciclisme?


No
 
Entrevista
19/01/2024 | 15:00
Rosana Fuentes:
“El comerç solleric és proximitat i vocació”
Guillem Puig

Rosana Fuentes Mesquida -45- és una de les cares més conegudes del comerç solleric, gràcies al fet de regentar un portal al cor del carrer de Sa Lluna, eix vertebrador del comerç local. Fuentes inicià la seva trajectòria empresarial el 2004 al Port de Sóller on hi inaugurà la botiga Molt Personal, per després passar al centre de Sóller on des del 2012 regenta Promise.

Fuentes és la perfecta imatge del petit empresari emprenedor que caracteritza tant el comerç solleric: entusiasta, amable, servicial i carismàtica no dubta en esprémer al màxim les possibilitats que les xarxes socials ofereixen per tal de promocionar el seu negoci; un negoci que es dedica al món de la llenceria i corseteria més actual i innovador.

Pregunta.- Com a propietària d’un comerç situat al carrer de Sa Lluna, quin balanç pot fer de la temporada de 2023?
Resposta.- En primer lloc, vull deixar clar que les meves respostes sempre seran a títol particular i no en nom de l’Associació de comerciants; seguidament he de dir que individualment el balanç ha estat positiu. Tot i això, les temporada 2023 s’ha caracteritzat per una particularitat: a l’estiu he fet molta de feina, però la temporada d’hivern ha estat més fluixa que en altres anys i ens hem menjat bona part dels beneficis estiuencs. Malgrat tot, ha estat una bona temporada.

P.- Com és el perfil del seu client?
R.- Bàsicament compt amb un nodrit gruix de client local, al qual intent fidelitzar al màxim: tenc un programa expressament per a això, a base de descomptes a posteriori i d’avisos promocionals. Tot i que compt també amb un client estranger basat sobretot en la gent que lloga cases per passar-hi les vacances. Tant en un cas com en l’altre es caracteritza per comptar amb un ampli ventall de poder adquisitiu.

P.- Com ha afectat la massificació estiuenca al seu comerç?
R.- En alguns casos, el client local ha deixat de venir en certs moments del dia per les dificultats a l’hora de trobar aparcament i de moure’s pel carrer de Sa Lluna.

P.- El seu client presenta diferències respecte del client de la restauració?
R.- Sí, hi ha un tipus de visitant que ve a Sóller, menja, es fa les fotos a la Plaça i se’n va. Mentre que el visitant del comerç sol actuar d’una altra manera: sol ser més habitual i més coneixedor de la realitat i les dinàmiques solleriques.

P.- Quina valoració fa de les campanyes que l’Ajuntament organitza a través de Promoció Econòmica?
R.- Crec que estan bé però he de dir que no som gaire participativa en aquestes campanyes. Jo, com molts dels comerços locals som comerços petits i molts no tenim dependents, ja que els gestionam nosaltres mateixos, i això fa que no participem en certes campanyes que se solen fer els diumenges. Hem de tenir clar que l’any només té 52 diumenges que són els meus dies lliures i en aquest cas sol anteposar la vida familiar per sobre de la comercial; tot i això sol participar en les desfilades de moda. A més el meu negoci no crec que sigui l’adequat per dur a Plaça ja que requereix d’uns emprovadors i de comptar amb moltes talles a l’abast. Amb tot, crec més en altres tipus de campanyes com seria el cas de la unificació d’horaris comercials o, per exemple, dedicar els dissabtes a promocionar la venda d’estocs.

P.- Com valora la darrera campanya nadalenca?
R.- Ho he de fer de manera positiva: hem rebut moltes visites dels nostres clients habituals, però hem fet menys feina. La gent no pot gastar tant i prioritza la cistella de la compra, que en aquesta ocasió ha arribat a preus desorbitats.

P.- Com ha funcionat la bonificació nadalenca d’ORA?
R.- Molt bé: hem de tenir present que hi ha molta gent que no viu a la vila -Port, Deià o Fornalutx- que valora molt poder comptar amb aquests bonificacions que els ofereixen més temps per a fer les compres. Crec que aquesta mesura hauria de ser efectiva durant tot l’any per als residents a la vall.

P.- La peatonalització del carrer de Sa Lluna: realitat o utopia?
R.- Clarament, una utopia ja que la gent hi segueix passant sense cap tipus de penalització (no hi incloc els habitants a aquest carrer). És una bogeria: cotxes pujant contra direcció pel carrer Victòria, GPS enviant cotxes pel carrer... tot un desgavell.

P.- És “massa senyor” el comerç solleric?
R.- Jo crec que no. De fet, passam moltes hores als nostres negocis. La gent ha de tenir present que si obrim ha de valer la pena. Tots hem de saber on tenim el tall i sovint se’ns demanen sacrificis que altra gent no faria.

P.- Quin paper juguen les xarxes socials en el devenir del seu negoci?
R.- Importantíssim ja que em permet ficar-me en les llars dels meus clients de forma directa o oferir-los productes, descomptes... És tanta la importància de les xarxes que és el primer que sol fer als matins quan prenc el cafè amb llet.

P.- Què troba a faltar en el comerç local?
R.- Crec que més corporativisme: els comerciants solem estar afiliats a diferents associacions de comerciants però, en realitat, som una dotzena els que ens dedicam a dur a terme les diferents propostes que ens arriben. Crec que ens falta mostrar-nos, tots, més participatius. També hi trob a faltar més neteja viària i una peatonalització del carrer de Sa lluna més efectiva.

P.- I què hi sobra?
R.- Menys pressió fiscal per part de l’Ajuntament pel que fa a impostos. Els rebuts de fems són escandalosos.

P.- Valori per ordre d’importància: servei, qualitat, quantitat, horari i xarxes socials?
R.- Qualitat, servei, xarxes socials, horari i quantitat.

P.- Què destacaria del comerç solleric?
R.- La proximitat i la vocacionalitat de la gent que el tira endavant.

P.- Creu que el client local valora suficientment l’aportació del comerç solleric?
R.- Realment, cada vegada la gent compra més per internet i cada vegada hi ha més gent que surt de la vall a la recerca de preus més assequibles -no de qualitat, perquè aquí disposam de la màxima-.

P.- Què pot dir de la neteja viària?
R.- Crec que en general el centre de Sóller està brut, sobretot durant l’estiu. Basta passar pel carrer de Sant Joan i comprovar l’olor de pixum de ca: crec que entre tots hauríem de ser més cívics i moderar segons quins costums. A part d’això, crec que l’horari de recollida de paper i cartró s’hauria de canviar perquè qualque dia els carrers de Sóller fan pena de tant de paper escampat, sobretot si ha fet vent.

P.- Creu que l’Ajuntament hauria d’incentivar més el comerç amb cursets específics: escaparatisme, tècniques de venda, etcètera?
R.- No hem de demanar a l’Ajuntament que faci coses i després no assistir-hi. En alguna ocasió ho ha fet, però la resposta dels mateixos comerciants ha estat molt minsa.

P.- Per acabar, expressi un desig per a aquest 2024?
R.- Vist el panorama actual, només desig una cosa: pau.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a