Diari digital de la comarca de Sóller
Dilluns, 29 d'abril de 2024   |   22:40
 
Enquesta  
S’hauria de prohibir la celebració de la Mallorca 312 de ciclisme?


No
 
Entrevista
20/10/2023 | 13:01
Aina Mora:
“Hem d’anar molt alerta a dir que aquesta gent fa nosa”
Guillem Puig

Aina Mora Vives -53- és des de fa deu anys la gerent de +Cultura, turisme i patrimoni, una empresa que es dedica a oferir als nostres visitants un ampli coneixement del llegat patrimonial -no només de Sóller, sinó d’arreu de l’illa-, així com de la nostra cultura i dels seus usos tradicionals. Mora és diplomada en Turisme i compta en el seu haver amb un màster en Gestió Cultural i amb un altre en Arxivística. Bona coneixedora de la realitat turística -gràcies en part, al fet que la seva empresa gestiona l’Oficina Turística del Port de Sóller- analitza quins han estat els elements més rellevants de la temporada 2023 que encara la seva recta final.

Pregunta.- Pot fer un balanç general de la present temporada turística?
Resposta.- Pens que el més rellevant d’aquesta temporada a la nostra comarca és que Sóller s’ha obert al món; més ben dit, tot el món ha descobert Sóller. Enguany hi ha hagut una presència molt important de nacionalitats que no eren les tradicionals del mercat turístic de la nostra contrada: la presència de turistes de llocs com Nova Zelanda, Austràlia, Canadà, els Estats Units, Corea, Xina... ha estat una grata sorpresa ja que hem aconseguit captar nous mercats. Sóller ha estat redescobert per noves nacionalitats que no eren les típiques de cada anys: Alemanya, Regne Unit, França o Bèlgica.

P.- Quines particularitats ha pogut detectar en el flux turístic d’enguany?
R.- D’una banda, un marcat interès per conèixer elements culturals més que no platja; i de l’altra, un increment en la qualitat del turista que visita les nostres oficines. Val a dir que a Sóller comptam amb un turisme familiar, de parella... allunyat del turisme de gatera d’altres indrets de l’illa. Ara bé, cal tenir present, sobretot en determinades hores del dia, que també hem estat visitats per turisme diari que arriba amb el tren, fa una visita ràpida a la vall i se’n torna sense temps de veure quasi res.

P.- Què té Sóller que acaba atraient tanta gent?
R.- Que presenta i ofereix múltiples vessants: una marítima -amb el Port-, una paisatgística -senderismes-, una més cultural -Plaça i voltants-, i una gastronòmica -gelats i cuina amb productes locals-. Aquest ampli ventall de possibilitats fa que Sóller sigui atraient per a una gran quantitat de turistes, alhora molt diversos entre si. La gent que visita les oficines de turisme mostra un interès per conèixer la vall i, de fet, molts són els que repeteixen l’estada.

P.- Si això continua així creu que acabarem matant la gallina dels ous d’or?
P.- Tenc por que sí. Hi ha gent que ve a Sóller per la seva tranquil·litat i per això hi pernocten, i si es troben amb el risc de perdre-la, tal volta fugin a un altre indret de l’illa on puguin romandre més tranquils.

P.- Com veu la mesura de l’actual govern d’augmentar el nombre de creuers que visiten l’illa?
R.-
Pens que a Sóller els creuers encara ens queden una mica enfora. Pel que fa a Palma aquesta mesura pot ser contraproduent, ja que no s’han de valorar únicament els valors econòmics sinó també els mediambientals. En aquest sentit, crec que Venècia ha de ser un exemple del que no ha de passar a Palma.

P.- Creu que la vall de Sóller ja ha assolit el seu grau màxim de visitants?
R.-
Fa mal dir: d’una banda, és cert que durant certes hores del dia hi ha molta concentració de visitants als nostres carrers; però de l’altra, crec que no comptam amb dades sobre el turisme que no pernocta als hotels i als habitatges legals per a turistes. Crec que hi ha desconeixement dels turistes que fan servir habitatges il·legals i això dificulta aquesta anàlisi. El que és clar és que hem d’anar molt alerta a l’hora de dir “aquesta gent ens fa nosa”, perquè és una arma que se’ns pot girar en contra. En la meva opinió, crec que hauríem de retornar a la idea que movia als primers turistes: un viatge i bo, que serveixi per conèixer i aprofundir en la cultura i els costums dels llocs que visitam.

P.- Com valora el fet de la possible paralització durant un any de la promoció turística per part de l’Ajuntament?
R.- Veuria bé que no es promocioni des de l’Ajuntament sempre que els doblers destinats a aquest fet s’inverteixin en infraestructures que puguin gaudir tant els turistes com els locals. Pens que no s’ha de ser taxatiu i continuar fent promoció encaminada als turistes que pernocten a Sóller.

P.- Entén les protestes veïnals SOS residents?
R.- Clar que els entenc i pens que, a més, se’ls ha d’escoltar. Crec que és urgent cercar mesures de convivència entre residents i turistes. El que no puc entendre és la turismefòbia de gent que, com a mi mateixa, els agrada viatjar; ho puc arribar a entendre en el cas d’algú que no surt de la vall de Sóller, però no en els altres casos. Evidentment sempre ens toparem amb casos aïllats de gent que no respecta els seus veïns -turistes que fan festes fins ben entrada la matinada...- però no pens que sigui el cas de tots els turistes, ni molt menys. Els beneficis que reporta el turisme s’haurien de veure perfectament reflectits en el serveis dels illencs i... això no és així.

P.- Quins creu que són els reptes de futur en matèria turística de la vall de Sóller?
R.- Òbviament, mantenir la qualitat -fet molt difícil-; comptar amb una bona oferta complementària i potenciar la gastronomia basada en el producte local. A més crec que cal treballar molt en el patrimoni local i la cultura pròpia que estan mancats de protecció.

P.- I de l’illa?
R.- No morir d’èxit, comptar amb els serveis necessaris per fer front a la forta petjada que deixa el turisme -sanitat, neteja, recursos hídrics...- i esdevenir sostenibles.

P.- Cap a on dirigiria els esforços en matèria turística?
R.- En molts variats aspectes: per començar, restauraria els molins del Pla de Sant Jordi, ja que és la primera imatge que un turista veu en arribar a l’illa; controlaria molt els temes relacionats amb la seguretat -robatoris i furts- ja que deixen una molt mala imatge que és molt difícil d’esborrar; i lluitaria de valent per posar les mesures necessàries perquè els mallorquins no se sentissin desplaçats pel turisme: el turisme deixa molts de doblers que no es veuen reflectits en la realitat quotidiana dels illencs i això és molt greu i delicat alhora.

P.- Vostè dirigeix una empresa dedicada als serveis turístics i culturals. Què singularitza la seva empresa?
R.- Crec que el més rellevant és el respecte que mostram vers els usos tradicionals de casa nostra: els turistes sovint em diuen que m’emocion quan els parl d’aquests usos, i això és fuit del respecte i la passió que pos en la meva feina.Vull que tant turistes com locals gaudeixin d’una aproximació directa a la realitat tradicional mallorquina, allunyada de clixés folkloristes mal entesos. Crec que el domini de diferents idiomes també hi ajuda així com l’ampli ventall de recursos que em permeten que cada itinerari o visita siguin completament diferents i atractius.

P.- Creu que els actuals conflictes bèl·lics poden tenir un efecte negatiu de cara a la propera temporada?
R.- Pens que en major o menor mesura sempre poden afectar de qualque manera, tot depèn de la proximitat respecte del lloc on es produeixin, tot i que cada cop més el món ens és més proper. Realment ningú no pot afirmar que a casa nostra estem lliures de qualque fet violent, com ho posaren de manifest els atemptats de Barcelona. Cal romandre sempre expectants.

P.- Creu que ja hem arribat a la tan desitjada desestacionalització?
R.- No, perquè la major part dels hotels encara tanquen durant dos o tres mesos a l’any. Això a Sóller, perquè hi ha molts d’indrets de l’illa en què els hotels tanquen més mesos.

P.- Veu possible morir d’èxit turísticament parlant?
R.- Hi pens sovint i és un tema que em preocupa molt. La veritat és que tenim molts d’ingredients per no fer-ho, però crec que s’han de gestionar bé -i malauradament, això no està en les nostres mans-. Pens que en aquest aspecte és vital treballar en el concepte de sostenibilitat -en aquest sentit, crec que Menorca ens duu un cert avantatge-. El turisme és una indústria que no només podem valorar tenint present els valors econòmics, sinó que cal valorar també tot un conjunt de valors socials i culturals que afecten tant a aquells que hi treballen directament com als que no ho fan. El realment important és que s’ha de mirar que gràcies al turisme tothom estigui content i això passa perquè la població local tengui les seves necessitats cobertes i senti com a propis els beneficis del turisme.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a