Diari digital de la comarca de Sóller
Dilluns, 29 d'abril de 2024   |   21:49
 
Enquesta  
S’hauria de prohibir la celebració de la Mallorca 312 de ciclisme?


No
 
Entrevista
06/10/2023 | 13:08
Óscar Eugenio:
“L’FP és una opció tan vàlida com el Batxillerat”
Guillem Puig

Oscar Eugenio Dons -50- és, des de fa sis anys, el director de l’Institut Guillem Colom Casasnoves, un centre que des de fa dos anys s’esforça en apropar el seu ventall educatiu a les propostes reals de feina que hi ha a la vall de Sóller a través dels Certificats de Professionalitat (CP) que en el present curs es veuen ampliats amb un nou CP de Guia d’itineraris de baixa i alta muntanya. Eugenio posa de manifest els esforços que es realitzen des de l’institut solleric per apropar la formació educativa a les possibilitats reals de llocs de treball que un espai com la vall de Sóller -dedicada bàsicament al món del turisme i, en bona part al turisme de muntanya- ofereix als seus habitants.

Pregunta.- Què singularitza l’inici del curs 2023/24 a l’institut Guillem Colom Casasnoves que vostè dirigeix?
Resposta.- D’una banda, l’aplicació de la LOMLOE a tot el cicle d’ESO i a Batxillerat; d’una altra, inauguram un nou CP complet dedicat a Guia d’itineraris de baixa i mitja muntanya. I en un aspecte més material, aquest estiu s’han canviat les persianes de la façana de davant i d’una part de l’edifici on hi ha els laboratoris.

P.- Què suposa per a l’institut solleric comptar amb aquest nou CP de guia de baixa i mitja muntanya?
R.- Posa de manifest l’esforç que des de fa anys realitza l’institut per apropar el cicle educatiu a àmplies zones de la societat que sovint hi romanen allunyats. Cal dir que aquests CP van adreçats a gent que es troba en situació d’atur -tot i que hi ha un número de places per a gent que està en actiu- perquè pugui formar-se en aspectes molt relacionats amb el món laboral que els envolta. En aquest aspecte vull remarcar que des de fa dos anys ja feim CP -alguns complets i d’altres només alguns mòduls- d’anglès, alemany, ofimàtica i competències digitals bàsiques; que enguany es veuran ampliats amb el de Guia de baixa i mitja muntanya. El que volem és aconseguir que aquestes persones segueixin en el sistema educatiu i puguin continuar els seus estudis. Vull remarcar que aquesta oferta educativa és un objectiu primordial de l’institut.

P.- Què diferencia aquests CP dels mòduls d’FP?
R.- Bàsicament que van adreçats a un públic especial: gent en atur bàsicament. Són gratuïts i se solen fer els capvespres i en temporada baixa per tal d’afavorir a aquest segment de població.

P.- Quin nivell d’acceptació ha tengut aquest nou CP?
R.- De fet, encara no l’hem pogut iniciar perquè no hem arribat a la quota mínima d’alumnes que són necessaris per començar el curs. Vull aprofitar l’avinentesa d’aquesta entrevista per encoratjar als possibles interessats en aquest CP a formalitzar la seva matrícula per poder iniciar el curs com abans millor. Comptam amb quinze places i encara ens en queden algunes de lliures.

P.- Com seran les classes d’aquest CP?
R.- Alternaran classes teòriques -sobre preparació d’itineraris, material adequat per realitzar-los, primers auxilis, com gestionar grups de gent, etcètera.- amb classes pràctiques -cada quinze dies es farà una sortida per la Serra de Tramuntana per posar a prova els coneixements teòrics-. Finalitzarà amb un mòdul pràctic on l’alumne realitzarà pràctiques en empreses relacionades amb el sector.
P.-. Què diferència l’FP actual o aquests CP en relació a l’FP de generacions anteriors?
R.- Cal dir que l’FP ha sofert un ampli procés de revalorització al llarg dels darrers anys. L’FP actualment s’ha consolidat com una vertadera opció per avançar en els estudis; tot i que encara existeixen alguns prejudicis pel que fa a aquesta opció educativa. Val a dir que en els propers anys encara canviarà més aquesta situació perquè hi ha en marxa una nova llei on es ressaltarà encarà més la faceta pràctica de l’FP.

P.- Per què cada vegada més s’acondueixin més estudiants cap a l’FP?
R.- Perquè s’ha aconseguit que l’FP sigui una opció tan vàlida com el Batxillerat per accedir tant a una feina ben remunerada com a uns estudis superiors.
P.- Amb quants mòduls d’FP compten a l’institut?
R.- Amb el d’Administració i Gestió, el de Cuina i l’FP bàsica -dos anys- d’Aprofitaments forestals. A part de tots els CP abans esmentats.

P.- Quina ràtio mantenen a les aules de l’institut solleric?
R.- Una ràtio mitjana de 23 alumnes per aula. Tot i que vull deixar constància de la feinada que des de l’institut duim a terme per fer possible la reducció d’aquestes ràtios. Malgrat això, també vull aprofitar per dir que a més d’alumnes al CP de Guia de baixa i mitja muntanya, també ens manquen alumnes per acabar de cobrir les places del primer curs del Grau Mitjà d’Administració i Gestió -en aquest cas, cal tenir l’ESO com a mínim-. Per tant, vull encoratjar als interessats a formalitzar la seva matrícula perquè encara és possible.

P.- Com va anar l’aplicació de la LOMLOE el curs passat?
R.- Va ser complicada: tant per la complexitat del sistema d’avaluació com per la seva novetat. Un dels aspectes que vull destacar és que el sistema d’avaluació donava molta -tal vegada massa- informació als pares: un informació excessiva per a pares que estava avesats a veure l’avaluació resumida en una xifra numèrica.

P.- Quina llei regirà el present curs?
R.- Seguirem aplicant la LOMLOE; entre d’altres coses, perquè no hi ha cap altra llei educativa vigent. Això sí, enguany al sistema d’avaluació s’abandonaran els colors i es retornarà a una xifra numèrica ja des de la primera avaluació.

P.- Tem un retrocés pel que fa a la presència del català a l’institut arran del nou govern del PP -recolzat per VOX-?
R.- Pens que tot seguirà talment com ho hem fet fins ara. A l’institut aplicam la normativa definida tant per l’Estat com per la comunitat autònoma; i si no hi canvi normatiu continuarem com ara, aplicant PALIC i els tallers de llengua per als nouvinguts.

P.- Quina presència té el català al pati de l’institut?
R.- És innegable que al llarg dels darrers anys hi ha hagut una arribada important d’immigrants però això no ha representat cap problema a l’institut ja que la majoria s’hi han integrat perfectament. Tant és així, que a l’institut solleric la llengua d’ús habitual tant a les classes com al pati és el català.

P.- Com reben l’ensenyament en català els alumnes nouvinguts?
R.- Com el més natural del món: no hi ha cap problema.

P.- I el seus pares? Hi ha hagut problemes pel que fa a l’elecció de la llengua vehicular de l’institut?
R.- No hi ha hagut cap problema significatiu en aquest aspecte.

P.- Tem el retorn de les “camisetes verdes” si PP-VOX menystenen l’ensenyament en català? Veu inquietud entre el professorat?
R.- Crec que no estic autoritzat per fer de portaveu del professorat i que això ho haurien de respondre ells; de moment, la cosa està tranquil.la. El nou govern funciona a dia d’avui amb el que ja hi havia; s’haurà de veure el que fan en els propers anys.

P.- Per acabar, quines són les mancances principals que presenta l’institut solleric?
R.- Bàsicament són tres: la reforma de la cuina, l’aïllament de l’edifici i un nou gimnàs. Són reformes ja projectades que esperam que es puguin resoldre al llarg dels propers cursos: sobretot perquè fa molta calor a l’institut i perquè el gimnàs no ha estat tocat mai des de la inauguració de l’institut al 1978. Esperem que pugin ser una realitat el més aviat possible.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a