Diari digital de la comarca de Sóller
Dijous, 9 de febrer de 2023   |   13:24
 
Enquesta  
Creus que el Govern Balear i el Consell de Mallorca maltracten el municipi de Sóller, tal i com diu el batle Carles Simarro?


No
 
Entrevista
09/09/2022 | 11:00
Marga Forteza:
"No valoram un infant pel número de la nota"
Cati Aina Oliver

Els centres educatius de Sóller han viscut aquesta setmana els darrers dies sense alumnes, previs a l’inici del curs escolar 2022-23, que serà dilluns que ve, dia 12 de setembre. La nova directora del Col·legi Sagrats Cors, Marga Forteza (Sóller, 1975), ja ho té tot a punt per a l’arribada dels estudiants.

Pregunta.- Nou curs escolar, nova direcció... Hi haurà novetats i canvis al Col·legi Sagrats Cors?
Resposta.- Pel que fa a l’escola, no hi ha canvis. Allò que sí que implicarà canvis serà la LOMLOE.

P.- Que pot aportar com a directora?
R.- Tenc il·lusió i ganes. Els meus companys diuen que sempre estic al mateix nivell que ells i no m’agrada posar-me per damunt. Jo m’aferro a la feina i no perquè jo sigui directora, ja no em toca fer feina. Intent predicar amb l’exemple, segons el que diuen els meus companys. Sóc molt organitzada i intent tenir-ho tot en ordre perquè les coses s’agilitzin. També tenc tacte amb les famílies. Crec que la relació que tenc amb elles és bona, ja que qualsevol pot xerrar amb mi. Bernat Alemany tenia una visió de futur i s’avançava molt a allò que podia passar. És una de les coses que jo hauria de treballar, ja que vaig molt al dia.

P.- Ha elegit els caps d’estudis. Qui són i per què?
R.- En Pep Frontera ja era cap d’estudis de Secundària i volia que continués. Pel que fa a na Sílvia Moragues, vaig demanar a veure si ella podria ser la cap d’estudis d’Infantil i Primària. Fa molts anys que faig feina amb ella i és una persona molt feinera i organitzada. Tenim el pensament semblant. Tots tres junts farem bona feina.

P.- Com ha anat la matriculació aquest curs?
R.- A Infantil 3 anys tenim ple i hi ha persones que han demanat per entrar i no hi ha hagut lloc, per la qual cosa s’han quedat fora.

P.- Quins han estat els preparatius dels darrers dies?
R.- Pel que fa a la part pedagògica, hem tingut molta més feina enguany per mor de la LOMLOE. Ara bé, pel que fa a la gestió i organització, enguany ha estat més intens perquè he hagut de fer coses noves que no havia fet fins ara, com els nous contractes o l’organització d’alumnes, horaris i aules. Ha estat un poc estressant, però tot ha sortit.

P.- Quina valoració fa de la LOMLOE?
R.- No puc dir que aquesta llei sigui un 100% positiva. Crec que la valoració s’haurà de fer quan hagi passat almenys un curs escolar, per així saber com ha funcionat. Hi ha punts de la llei que m’agraden molt i consider que són necessaris, com les competències i l’avaluació. Ara bé, hi ha altres punts de la llei que consider que no són tan necessaris, com és el fet d’haver de realitzar molts documents i papers. És a dir, els professors hem de fer una concreció curricular, una proposta didàctica i una situació d’aprenentatge, entre altres. Això implica fer molts documents, però allò que realment interessa és la feina que feim a l’aula amb els nins i allò que podem aplicar. És a dir, ens demanen tants papers que a vegades perdem un temps que podríem aprofitar amb allò realment important: la feina que feim dins l’aula.

P.- Tots els professors estan preparats per fer-ho?
R.- Nosaltres ens hem anat preparant amb cursos, formació i hores dedicades amb tot el claustre. És cert que hi ha mestres més joves que venen amb alguna cosa més integrada o apresa respecte d’altres professors que fa més anys que exercim. Així i tot, tots els professors s’estan formant i seguiran formant-se.

P.- Què és allò que alumnes, mares i pares han de tenir més en compte de la LOMLOE?
R.- Els alumnes han de saber que és un plantejament pedagògic i metodològic completament diferent. Ja no es tracta d’aprendre conceptes, sinó d’aprendre a fer coses, saber per què funcionen les coses, com passen les coses, raonar-les, argumentar-les, etc. No es tracta d’agafar un llibre i estudiar-lo, sinó que hauran de muntar un projecte i ser emprenedors perquè el dia de demà es puguin afrontar qualsevol situació de la vida. Per altra banda, amb les famílies s’ha de fer una feina important amb l’avaluació, la qual serà diferent a la que els arribava fins ara. No valoram un infant pel número de la nota, sinó per tot allò que va superant i aconseguint. Les famílies han de saber que ja no hi ha números, simplement hi ha millores i passes cap endavant. A més, és molt important que tots els infants vagin al seu ritme.

P.- Quins mètodes d’ensenyament han emprat els professors els darrers anys?
R.- Feim molta feina amb projectes i des de fa un parell d’anys ja tenim en compte el tema de les competències. Funcionam sense llibres i feim molta feina nostra. Els mestres són els que realitzen els projectes. És per això que les situacions d’aprenentatge que ens demana la LOMLOE estan molt relacionades amb els projectes que nosaltres duim fent des de fa uns 6 anys. Així, tenim molta cosa avançada. Tot això fa que la passa no sigui tan grossa.

P.- Quin paper dona el col·legi a la digitalització?
R.- Fins a 4t de Primària només hi ha un llibre físic: el de Matemàtiques. A partir de 5è el llibre de Matemàtiques passa a format digital i també tenen el d’anglès a l’ordinador. Fins 3r de Primària tenen l’aula d’informàtica i a partir de 4t de Primària cada alumne té el seu portàtil.

P.- Així i tot, els infants no estan massa temps davant les pantalles?
R.- L’ordinador és un recurs més, com abans ho era un llibre. Ara bé, avui en dia l’ordinador no funciona com un llibre, sinó que serveix per muntar projectes, treballs i com a font d’informació. És el que necessitam ara mateix. Hem d’aconseguir que els estudiants es motivin i existeixen aplicacions que estan especialment dissenyades per a ells. Una cosa són les hores dedicades a fer feina i l’altra són les hores de joc. Aquestes darreres són les que s’haurien de limitar una mica més.

P.- Ha estat cap d’estudis durant més de 20 anys. Ara, seguirà donant classe?
R.- Sí. Seguiré donant Matemàtiques de 5è i 6è. El que m’agrada és donar classe i si deixés de donar-ne em faria pena. Amb tot, però, no seré tutora i és el que més greu em sap.

P.- Bernat Alemany donava les classes de Religió. Ara, qui les farà?
R.- Ara ho farà na Bàrbara Pujada, que és l’orientadora i també s’està traient el títol per donar Religió a Secundària. A més, està dins el grup d’Espiritualitat i Pastoral del centre. És molt vàlida per fer-ho.

P.- Els darrers dies ha cridat l’atenció un cas de ‘bullying’ a Lloseta. Quin pla d’actuació hi ha al Col·legi Sagrats Cors per fer front a l’assetjament escolar?
R.- Tenim el programa KiVa que ve de Finlàndia i treballa el bullying amb la víctima, l’assetjador i la gent que els envolta. He de dir que crec que no és només l’escola qui ho ha de treballar, sinó que també ho han de fer les famílies i la societat en general. La situació ha millorat en els darrers anys al nostre centre.

P.- Quin missatge d’inici de curs vol transmetre als professors?
R.- A la meva llista de pros i contres de la direcció hi ha la por a la solitud. Però sé que no em trobaré mai tota sola, perquè tenc un equip de mestres molt fort i cadascun d’ells aporta el millor de sí mateixos per tirar endavant. L’escola és de tots els qui som allà dedins i feim feina perquè funcioni.

P.- I a les famílies?
R.- Que hi som i ens hi trobaran. També esperam d’elles, volem que participin amb nosaltres i sigui una cosa conjunta.

P.- I, per últim, als alumnes?
R.- Que tota aquella persona que vol aconseguir una cosa, pot. L’actitud per tirar endavant és clau per aconseguir allò que es vol.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a