Diari digital de la comarca de Sóller
Dijous, 11 d'agost de 2022   |   03:52
 
Enquesta  
Servirà perquè el Govern posi ordre als problemes de la depuradora que s'hagi denunciat un abocament fecal a la Guàrdia Civil?


No
 
Entrevista
11/02/2022 | 13:30
Susanna Thomas:
“Cada cotxe compartit evita 2 tones de CO2 a l’any”
Cati Aina Oliver

Susanna Thomas és, juntament amb Laura Abram, una de les persones que treballen per a que Ecotxe arribi a Sóller. Es tracta d’una cooperativa de ‘carsharing’ elèctric que posa a disposició dels consumidors i usuaris vehicles elèctrics de lloguer per hores. Amb principis com la sostenibilitat, la priorització de les persones sobre els vehicles, l’energia renovable, el cooperativisme i l’economia solidària, pretenen fer possible posar a disposició dels sollerics una via de mobilitat menys contaminant.
Nascuda el 1967 a Mönchengladbach (Alemanya), Thomas és arquitecta i dissenyadora d’interiors. Resideix a Sóller des del 2012, on treballa amb el seu marit i duu la direcció de projectes d’interiorisme al seu estudi d’arquitectura i disseny.

Pregunta.- Des de quan forma part d’Ecotxe?
Resposta.- El 2019 Ecotxe va venir a Sóller a fer una presentació de la cooperativa i m’hi vaig fer sòcia, ja que la idea em va agradar molt. Sabia que a Sóller no hi tenien cotxes, però vaig pensar que algun dia en podria necessitar dins Palma.

P.- Quan va decidir impulsar Ecotxe a Sóller?
R.- Quan vaig venir d’Alemanya, vaig veure que aquí encara no havien arribat moltes coses pel que fa a sostenibilitat. Per exemple, els primers cotxes compartits que conec arribaren fa 25 anys al meu barri d’Alemanya i el reciclatge es practica des de fa molts més anys allà, així com el sistema dels envasos retornables. Ara ens trobam en una situació bastant greu i hem de cercar de manera urgent vies més sostenibles. Fa unes setmanes li vaig comentar a na Laura Abram que necessitàvem fer més coses per promoure la sostenibilitat. Ella també viu a Sóller i treballa en temes relacionats amb el medi ambient per a l’estranger. Decidirem contactar amb Ecotxe i proposar-los arribar a Sóller, ja que no volíem inventar-nos una cosa nova. És més ràpid acollir-nos a una idea que ja es troba en funcionament.

P.- Com funciona Ecotxe?
R.- La condició prèvia és ser-ne soci/a. Això implica fer una aportació al capital social de la cooperativa, única i reemborsable en cas de baixa, de 100 euros. També es pot accedir a utilitzar els vehicles d’Ecotxe com a persona associada a les entitats amb les que hem establert acords de col·laboració, com Som Energia, GOB Mallorca, Amics de la Terra i Fundació Deixalles, entre altres. Després, cal donar-se d’alta al sistema de reserves emplenant un formulari senzill, descarregar l’App d’Ecotxe, reservar la franja horària del cotxe que vols emprar i llestos. Després del seu ús, l’hauràs de deixar al seu aparcament i pagaràs pels minuts emprats. Realitzarem dues sessions informatives on explicarem el seu funcionament i disposarem d’un cotxe per a que la gent el pugui veure en primera persona. Seran, en principi, els dissabtes 19 de febrer i 5 de març, el matí, a plaça.

P.- Quin preu tendrà?
R.- El preu actual són 4,80 euros l’hora, però a Sóller serà més, ja que aquí encara no hi ha aparcaments de cotxes elèctrics gratuïts. L’Ajuntament hauria de fer una passa en aquest sentit, pel bé de tots. A Palma els preus es calculen amb pàrquing i càrrega gratuïta. Les tarifes les aprova l’assemblea general.

P.- On funciona ja Ecotxe?
R.- A Palma, on hi ha quatre cotxes, i a Esporles, on n’hi ha un.Tots són model Renault ZOE elèctric. Cada cotxe compartit surt rendible si s’empra 100 hores mensuals.

P.- Per a qui està pensat Ecotxe?
R.- Hi ha molta gent que té cotxes “per si de cas” i aquests són els cotxes que sobren. Disposar d’un cotxe i tenir-lo aparcat és una molt mala inversió. I si són antics, encara pitjor, perquè contaminen més. Hem preparat una enquesta enfocada a detectar precisament això. És cert que cada unitat familiar de Sóller necessita un cotxe, però tal vegada no seria necessari que en tinguessin dos. El cotxe elèctric compartit substituiria el cotxe de “per si de cas”, que s’empra com a molt una vegada a la setmana. D’aquesta manera no haurien de comprar cap cotxe, pagar l’assegurança ni la benzina. No està pensat per a qui necessita un cotxe molt sovint ni per a qui vol tenir un cotxe d’estatus, sinó per a aquella gent que el necessita de manera puntual.

P.- Per tant, en quins trajectes seria útil emprar-lo?
R.- En trajectes curts i llargs. Per exemple, si un cap de setmana d’estiu vols anar fins a la platja d’Es Trenc amb la família, podries emprar aquest cotxe. Es tracta d’un trajecte puntual, que no fas cada setmana.

P.- Quins requisits hauran de complir els conductors?
R.- Donar-se d’alta, ser major de 22 anys i tenir cura del cotxe com si fos propi.

P.- Quines són les passes necessàries per posar en marxa Ecotxe a Sóller?
R.- Les passes són les següents: saber si hi ha interès o no, detectar si hi ha gent que empraria el cotxe a partir d’una enquesta i fer una crida a particulars i/o empreses per a que aportin un capital inicial per poder comprar el cotxe

P.- Per tant, demanau la implicació de la gent?
R.- Cercam nous socis i patrocinadors per obrir aquest nou nucli a Sóller. Per una banda, cercam nous socis o altes. Una alta consisteix en una aportació de 100 euros per unitat familiar, que pot incloure fins a dues persones usuàries i també poden ser Pimes. Per altra banda, cercarem patrocinadors, gent que posi doblers per a la compra d’un primer cotxe compartit. Poden ser particulars o empreses que després també podran ser usuaris.

P.- Quins beneficis tendran les persones que participin en la compra del cotxe?
R.- Avui en dia la majoria de la gent no es pot permetre comprar un cotxe elèctric perquè són cars. Ecotxe permet fer una compra conjunta, pagar menys per disposar d’aquest cotxe que no pots comprar tu tot sol. És fer una inversió per a un ús futur.

P.- Per quin motiu penseu que la iniciativa funcionarà a Sóller?
R.- La majoria de persones coneix el ‘carsharing’ a les grans ciutats. Però, per què no també implementar-ho a les petites localitats? Especialment a Sóller, on no tenim zones d’aparcament i l’aire que respiram no és tan bo com pensam, així com demostren els darrers estudis. Fer voltes i més voltes per dins Sóller per trobar un lloc d’aparcament és contaminació.

P.- Si l’enquesta és positiva, quan podríem disposar d’aquests cotxes a Sóller?
R.- Sóc optimista, però depèn de l’aportació de capital. A més, hi ha problemes pel que fa al subministrament de cotxes nous. Per aquest motiu, probablement serà un cotxe de segona mà. La idea és que no només sigui un cotxe, sinó que el primer funcioni i se’n puguin comprar més. Si tot anés molt bé, al 2025 podríem tenir fins a 10 cotxes.

P.- On romandrà aparcat el primer cotxe?
R.- Si tot va bé, a la plaça dels Teixidors, al lloc d’U Energia.

P.- Quins beneficis comportaria per a la Vall l’aplicació d’aquesta iniciativa, especialment pel que fa a l’aire que respiram al municipi?
R.- Aquest tipus d’iniciativa és una petita peça més dins el medi urbà per contribuir a la reducció d’emissions i a la implementació d’una mobilitat més sostenible i eficient. S’ha vist que, a partit de dades d’altres ciutats que han implementat el “carsharing”, per cada cotxe compartit s’eviten 2 tones de CO2 a l’any quan el cotxe es mou 15.000 kilòmetres. També hi ha 8 cotxes menys en circulació per cada cotxe compartit perquè la gent ja no té la necessitat de comprar un cotxe per emprar-lo “per si de cas”. Així es contribuirà a millorar la qualitat de l’aire de Sóller i reduir la congestió de cotxes. Ecotxe consisteix en donar una eina a aquelles persones que no saben com contribuir en la millora del medi ambient. Estam en un moment d’urgència climàtica. Tenim molt poc temps per reaccionar i canviar la forma en què ens movem i produïm.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a