Diari digital de la comarca de Sóller
Dissabte, 20 d'abril de 2024   |   15:12
 
Enquesta  
Veus bé que els forans paguin 2 euros per tenir la polsera de públic?


Haurien de pagar més
No, tots hem de ser iguals
 
Entrevista
26/11/2021 | 13:12
Catalina Serra:
“Enyoraré el contacte amb els infants i mestres”
Cati Aina Oliver

Després de 28 anys, la mestra Catalina Serra va dir adéu la setmana passada al CEIP Pere Cerdà del Port de Sóller. Llicenciada en Ciències de l’Educació, finalment ha arribat la seva jubilació. Durant 35 anys ha exercit de mestra d’Educació Especial, Primària i Infantil a diferents indrets de les Illes Balears: Menorca, Lloseta i Sóller. Una jubilació ben merescuda, que ara aprofitarà per anar d’excursió, tot i que també enyorarà els infants i els seus companys.

Pregunta.- La setmana passada el CEIP Pere Cerdà li va fer una sorpresa en motiu del seu comiat. Va ser molt emotiu?
Resposta.- Sí, va ser una sorpresa molt gran, em va emocionar molt veure tots els infants de l’escola reunits, estaven molt atents a que passés per davant d’ells i els saludés. Va ser un moment preciós.

P.- S’ho esperava?
R.- Aquell dia estava tranquil·la perquè ja ho havia celebrat amb els professors, els meus companys. No m’agrada el protagonisme i vaig pensar que partiria com un dia normal. Abans de partir, però, em varen venir a dir que m’havien telefonat. Jo vaig pensar que seria la Conselleria, per dir-me que tot estava en ordre. Per això vaig sortir molt tranquil·la. Però en sortir, em vaig trobar tots els infants al passadís que m’esperaven. Va ser molt inesperat, però molt alegre. Em va fer calentor al cor.

P.- Ha deixat una empremta dins el cor dels alumnes, famílies i professors. Quines paraules els voldria transmetre?
R.- A les famílies, els diria que dediquin temps als seus infants i que acompanyin els mestres en el procés educatiu. Als mestres, que treballin amb il·lusió i esforç, i també que demanin ajuda quan es trobin en situacions difícils i que s’autoavaluïn contínuament. De fet, avui en dia els mestres treballen molt bé i tenen molt en compte allò que l’infant sent i com ajudar-lo a dirigir aquests sentiments i emocions. I, als alumnes, que gaudeixin de tot el que l’escola els ofereix.
P.- Molts alumnes li han dit que ha estat la millor professora que podrien haver tingut.
R.- Això ho diuen a tots. Els nins són molt alegres i agraïts. Ho diuen perquè ho senten, però tots tenen èxit amb els nins.

P.- Seria diferent amb adolescents?
R.- Tal vegada sí, però també t’ho agraeixen. Tal vegada no ho reconeixen tant, són més sincers i no et fan tant la pilota com els petits. Però si els ajudes ho agraeixen molt i t’ho tornen de qualque manera.

P.- Quin és el millor moment que s’emporta d’aquests anys a l’escola del Port?
R.- Té molta relació amb la vida personal. Quan tu estàs bé, tot va bé. I quan estàs malament, vas a l’escola i els infants et fan oblidar els problemes. Et fan aterrar a la realitat i amb ells aprofites el moment. Si hagués de dir alguna cosa, seria el fet d’estar amb ells cantant, explicant un conte, escoltant-los, jugant, resolent conflictes. Cada dia hi ha bons moments. El treball amb l’equip de mestres també és molt agradable i t’ajuda molt.
P.- Hi ha hagut alguna ocasió en què se li hagi fet difícil ser mestra?
R.- Sí, hi ha hagut anys en que m’he trobat amb grups més nombrosos en que el treball és fa més difícil perquè els infants són molt petits i necessiten molta atenció. Vaig arribar a tenir 25 infants i se’m va fer difícil perquè els has d’ajudar molt, són molt inquiets. Abans no teníem tanta ajuda com ara.

P.- Quina és la clau per ser una bona mestra?
R.- No hi ha cap fórmula màgica. Aprens dia a dia amb la pràctica, estant en contacte amb els nins, fent activitats, veient allò que no va bé, rectificant, etcètera. També aprens dels altres mestres. A mi els companys m’han ajudat molt i de tots he après. Els meus estudis, de poc m’han servit. Crec que el que és important és estar atent a les necessitats dels infants i de les famílies. Després, aprofitar el temps seguint una bona programació flexible. És important tenir molts recursos i idees preparades per poder aplicar segons la situació. La autoavaluació de la nostra feina i el treball en equip són fonamentals.

P.- És important que el professorat es vagi actualitzant pel que fa als mètodes d’ensenyament?
R.- Sí, és molt important. Hem de pensar com podem millorar la nostra tasca educativa diària. Però, més que mètodes, a Infantil es necessita comptar amb un material (que preparen les mestres amb molta dedicació) per a que l’infant pugui treballar amb més autonomia. I també repensar en una educació que integri els sentiments i l’acceptació de la diferència. En una educació que conscienciï els infants en la importància de cuidar la Terra. Al CEIP Pere Cerdà hem iniciat una bona feina en tots aquest sentits. Ara amb les noves tecnologies tenim molta ajuda.

P.- És bo fer ús de les noves tecnologies des de tan petits?
R.- Si s’empren com a eina, sí. Va molt bé la pantalla digital. A vegades escanejam un conte i mentre el contam, projectam les imatges per la pissarra i així tots els infants les poden veure.

P.- Quin consell donaria a les família pel que a l’ús de les noves tecnologies per part dels infants?
R.- Que dediquin temps als infants. Que la tecnologia no sigui només un recurs per entretenir els nins perquè no ens molestin. Poden tenir una estona de tablet o mòbil, però ha de ser molt curta. No ha de ser una compensació per la manca de dedicació que li puguin donar als infants.

P.- Ha treballat en un projecte sobre el teatre com una proposta pedagògica per als alumnes d’educació infantil. En què consisteix i quins beneficis té el teatre dins l’educació?
R.- Va ser una feina de l’equip d’Educació Infantil. La mestra Cati García va iniciar el projecte del “Taller de Teatre”, ens va engrescar i ens va contagiar el seu entusiasme. El teatre és un repte tant per les mestres com per als infants. A partir d’un guió, l’infant ha de triar quin personatge li agradaria ser, aprendre el diàleg, vèncer pors i dificultats. També implica ajudar a fer el decorat i els complements per als personatges. Per a l’alumne, suposa coordinar-se amb els companys i estar atent. Pens que el teatre ajuda l’infant a conèixer les seves limitacions i qualitats, intentam millorar les primeres i desenvolupar les segones. Cada trimestre realitzam tallers de teatre als diferents cursos d’Infantil i s’incorporen dins el temps lectiu. Per exemple, aquest primer trimestre hi haurà l’obra teatral a principis de desembre.

P.- Hi ha hagut grans canvis pel que fa a l’Educació Infantil i Primària respecte a fa anys? Quins canvis destacaria?
R.- En relació al meu centre, moltíssims, quan vaig començar érem just dos mestres i cada un teníem més d’un nivell. Ara és un col·legi amb una línia completa d’Educació Infantil i Primària. Tenim especialistes i ajuda de suport. Tota la tecnologia digital ha estat un gran canvi que ens facilita molt la feina.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a