Diari digital de la comarca de Sóller
Dimarts, 16 d'abril de 2024   |   19:13
 
Enquesta  
Quina nota poses al servei d’autobusos del TIB?

0 - 2‘5
2‘5 - 5
5 - 7‘5
7‘5 - 10
 
Entrevista
12/06/2020 | 08:54
Pau Alemany:
“És l’hora de recuperar els somnis que tenim pendents”
Joan Vicens

Pau Alemany Muñoz és el propietari de l’agència de viatges Sóller Tours. L’any 1998 va iniciar l’aventura al capdavant d’una empresa que durant dos mesos i mig ha hagut d’aturar completament la seva activitat degut a l’activació de l’Estat d’Alarma. És diplomat en Turisme, forma part del consell d’administració de l’Agrupació d’Agències de Viatge de les Balears (AVA) i és el tresorer de la patronal Agrupació Empresarial d’Agències de Viatge de Balears (AVIBA). És una persona dinàmica, divertida, optimista i sempre té la rialla a la cara.

Pregunta.- El confinament ha clausurat l’illa durant tres mesos. Es comencen a animar els sollerics a reservar productes turístics?
Resposta.- Durant el confinament he treballat des de casa, tot i tenir les portes de l’agència tancades. He tengut bastanta feina perquè hem hagut de retornar sollerics que eren pel món o realitzar canvis de dates en els viatges. Sempre hem procurat donar missatges de positivisme i missatges que això passaria. L’1 de juny vaig obrir de nou. Sabem que no serà un gran mes, però més que res obrim per ajudar a la gent i per tenir un portal obert. Ara ja han retornat les reserves, a pesar que no estan al nivell que jo voldria.

P.- Durant l’Estat d’Alarma, ha tengut moltes cancel.lacions de productes ja reservats?
R.- Hem tengut bastantes cancel.lacions. Hem perdut la Setmana Santa i les reserves fetes a partir de març. En el meu cas personal havia de viatjar al Lago di Como (Itàlia) i no vaig poder partir. Si parlam de devolucions, tenc una quantitat propera als 100.000 euros. Però la devolució depèn dels proveïdors, no de jo.

P.- Quin ha estat el posicionament dels clients en aquest sentit?
R.- Els clients són pacients, ho entenen i s’han mostrat comprensibles. Durant el confinament he treballat presentant les reclamacions de les cancel.lacions perquè els clients poguessin recuperar els doblers, i els que prefereixen un bo que el puguin tenir per utilitzar-lo quan vulguin viatjar.

P.- Les companyies i els hotels són reticents a retornar els doblers?
R.- Al principi tot es reemborsava. Però després les empreses es veren venir un allau de reclamacions i començaren a atorgar uns bons que ara podran transferir en euros. Precisament, això és el que estic lluitant a hores d’ara.

P.- Ha hagut d’intervenir en molts de casos de sollerics que es trobaven fora d’Espanya quan es va decretar l’Estat d’Alarma?
R.- Sí, durant el confinament han estat moltes les gestions fetes perquè tots poguessin tornar a casa. Vaig tenir gent a Sudàfrica, a Níger, una mare i una filla a Bali que encara estan allà, a Sri Lanka, a Brasil o a Austràlia entre d’altres. Ha estat un plaer ajudar-los a tots. Quan algú retornava es podia reunir amb la família era una immensa alegria. Fins i tot, he ajudat a la gent que havia comprat per Internet. Crec que tothom ara ha de reflexionar sobre això.

P.- Aquest tipus d’atenció no es dona als viatges adquirits per Internet...
R.- Molta gent que havia comprat viatges per Internet ha perdut els doblers perquè a les pàgines web on havien comprat s’han trobat amb números de telèfon estranys o amb adreces de correu electrònic on no els responien els missatges. I han perdut els doblers. En canvi, tots els meus clients ja tenen un bo o han recuperat els doblers que havien pagat en contractar el seu viatge. Sóller Tours sempre hi és. Mai tancam.

P.- Quina és la destinació més sol.licitada per aquesta temporada d’estiu?
R.- Tenc un grup que el mes de setembre viatjarà a la península. Però la majoria opten per quedar-se aquí. Les parelles i les famílies opten per viatjar entre les illes, on hi ha promocions de transport per dur el cotxe o descomptes per viatjar tota la família. També hi ha demanda per anar a hotels de Mallorca.

P.- Disposen d’una campanya amb descomptes perquè els sanitaris puguin viatjar...
R.- Tenim una promoció per als col.lectius que durant la pandèmia han estat a la primera línia. Tots ells es podran allotjar dins tot Espanya amb un descompte. De totes les vendes que facem a aquests col.lectius realitzarem una donació de cinc euros a la Creu Roja. És una promoció que està molt bé perquè aportarem el nostre granet d’arena a un col.lectiu que sempre ha estat a la primera línia de batalla.

P.- El client és reticent a l’hora de reservar viatges a països de l’estranger?
R.- Reticent no, perquè s’informa bastant. Venen a demanar informació del país on volen anar, com està i què hi ha obert. Per exemple tenc una reserva per viatjar a Bali aquest proper mes de juliol o peticions per anar al Carib, a les illes Seychelles o a Mauricio a finals d’any.

P.- És cautelosa la gent amb els viatges a llarg termini?
R.- La gent està esperant que s’acabi l’Estat d’Alarma, que les notícies siguin positives i que no hi hagi perill per viatjar.

P.- Serà enguany una temporada per potenciar les destinacions nacionals?
R.- Enguany hi haurà una pujada en les vendes de tot allò que sigui península, Balears i Canàries. Aquestes destinacions no estaran massificades. I si no s’aprofita enguany, aquesta imatge no es tornarà a veure en la vida.

P.- On recomanaria viatjar durant aquest estiu?
R.- Recomanaria quedar a les Illes Balears perquè és casa nostra i perquè entre tots ens hem d’ajudar. La gent ha d’acudir al petit comerç i també a les agències de carrer. Tots ens hem de donar la mà. Enguany és un any de companyerisme.

P.- Pel que fa als viatges entre les pròpies Illes, quina té més demanda a hores d’ara?
R.- Menorca i Formentera són les que tenen més demanda. La primera perquè és tranquil.la, i la segona pel fet de ser paradisíaca. Molta gent que treballa en el sector del Turisme mai ha pogut visitar aquestes illes en plena temporada, i enguany es troben amb una gran oportunitat per fer-ho.

P.- La gent té por d’anar a les destinacions que s’han vist més afectades pel virus?
R.- En el meu cas, que tenia previst un viatge a Milà, Lago di Como i Venècia, així com som jo hi aniria tot d’una acabi l’Estat d’Alarma. Però entenc que hi ha gent més poruga que prefereixi no viatjar-hi fins l’any que ve.

P.- Les destinacions tranquil.les s’imposen enguany a les destinacions massificades?
R.- Estic convençut que enguany els grans hotels no podran obrir totes les plantes. I els que en sortiran guanyant i tendran més reserves són els petits hotels, els establiments rurals, les pensions o els hostals. És a dir, llocs petits on hi haurà menys gent i s’evitarà el contacte amb més persones.

P.- Als clients que encara tenen por, com els animaria a viatjar de nou?
R.- Hem de confiar amb el que diu el Govern. Si l’Estat d’Alarma s’acaba vol dir que podem començar a fer vida normal. Ara és el moment de començar a projectar el que volíem fer, és l’hora de planificar viatges per enguany i per a l’any que ve. Si l’Estat d’Alarma acaba és l’hora de recuperar somnis i projectes que tenim pendents.

P.- A un agent de viatges no li queda altre opció que ser positiu... És optimista amb el futur més immediat?
R.- Sí, optimista ho sóc. La gent vol estar per enmig. Basta veure els capvespres com estan les cafeteries de la Plaça. La gent vol sortir i quan es doni el sus definitiu tot canviarà.

P.- Creu que el seu sector pot ser un dels més perjudicats per la crisi econòmica que esdevindrà post Covid-19?
R.- Serà un dels més afectats. El funcionament de les agències de viatge és comissionista. Les companyies ens donen un tant per cada viatge venut. Jo he de vendre molts de viatges per guanyar doblers. I si venc menys no serà suficient per cobrir les despeses fixes. Per això, cal donar un missatge que tot anirà bé i que la gent faci realitat els projectes de viatge que té.

P.- Creu que després d’aquesta pandèmia canviaran les exigències dels viatgers?
R.- Els autobusos, els avions, els hotels i els restaurants ja tenen el seu protocol d’actuació. Ja s’ha aprovat que avions i autobusos puguin viatjar plens. Les exigències només seran si allà on enviï els clients és un lloc segur o si tenen un determinat protocol. I poden estar segurs que serà així. Si jo els engany, em tir terra al damunt i els clients no tornaran.

P.- Creu que aquesta crisi repercutirà en una pujada de preus dels serveis turístics?
R.- Sí, els preus pujaran perquè totes les millores que es fan a avions o vaixells perquè la gent pugui viatjar tranquil.la s’han de repercutir en els preus. Jo ja ho he experimentat que hi ha hagut una pujada, que és mínima, però que hi és. Per exemple, una família de quatre persones que viatja en cotxe a Formentera pot veure incrementat el seu viatge en uns 25 o 30 euros del preu que hauria pagat anteriorment.

P.- Idò el missatge és que enguany viatgem...
R.- El missatge és que la gent d’aquí doni suport al petit comerç. Ara és hora de fer-ho i és hora d’implicar-se. Des de les agències com la meva donam un assessorament personalitzat i podem aconsellar els clients sobre les destinacions on han de viatjar o sobre les activitats que poden fer al lloc on viatgen.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a