Diari digital de la comarca de Sóller
Divendres, 25 de setembre de 2020   |   13:29
 
Enquesta  
Hauria de convertir-se en pública la residència d’ancians de Sóller?


No
 
Entrevista
29/05/2020 | 08:44
Fina Acosta:
“M’agradaria que la gent de Sóller anàs més al petit comerç”
Joan Vicens

Fina Acosta Bestard és copropietària de Ferreteria Sóller, un petit negoci que des de l’any 2003 atén els sollerics al carrer de Sa Mar. La crisi econòmica que ha derivat de la crisi sanitària de la Covid-19 també ha sacsejat el sector del petit comerç solleric. Ara, quan sembla que la relaxació de les mesures del confinament és des de cada dia més real, ens comenta com pot afectar la nova normalitat al seu sector i al petit comerç en general.

Pregunta.- El seu negoci és dels pocs que no ha tancat durant el confinament. Per quin motiu varen decidir mantenir les portes obertes?
Resposta.- Cada dia es cobren les factures que s’han de pagar. Nosaltres havíem de lluitar d’alguna manera contra aquesta situació. I vàrem decidir mantenir obert per seguir donant servei als nostres clients.

P.- I quin ha estat el resultat?
R.- El resultat ha estat molt positiu, ja que els clients han respost molt bé.

P.- Quines mesures de seguretat s’han hagut d’adoptar a la botiga?
R.- Hem passat a atendre els professionals per telèfon i després els despatxàvem les comandes des del portal sense que ells poguessin entrar a la tenda. També hem instal.lat una protecció de metacrilat i hem incorporat guants, gel i desinfectant. A més, cada dia quan tancam, desinfectam la tenda.

P.- Quan creu que podran tornar a la normalitat?
R.- De moment no ens han dit res. Supòs que aquesta situació es mantendrà fins que acabi l’Estat d’Alarma. La nostra tenda és petita i si entra un client a l’interior nosaltres ja no podem mantenir la distància de seguretat. Per tant, preferim atendre des de la porta fins que passi tot això.

P.- És fa difícil treballar amb aquestes mesures?
R.- És bastant complicat. Al principi era una cosa tan nova i tan estranya que feies feina amb molts de nervis. I, a més, ho feies amb la pressió de passar pena de si treballaves bé o malament. Ara ja ens hem anat adaptant i tranquil.litzant. Ja disposam de més informació i ja podem fer feina d’una manera més segura.

P.- Els clients entenen que s’hagin hagut d’adoptar aquestes mesures d’higiene i distanciament?
R.- Els que menys ho entenen són la gent més major que els costa molt i els has de recordar tot. Però a part d’alguna persona, la majoria ho ha entès molt bé. La gent ha col.laborat amb nosaltres en aquest aspecte.

P.- En haver entrat a la nova normalitat, hauran de mantenir mesures extraordinàries?
R.- Realment no ho sabem. Hem d’anar dia a dia. Anam rebent la informació i anam incorporant les mesures que ens indiquen.

P.- En el negoci del lloguer de maquinària també han hagut d’adoptar mesures de neteja i desinfecció?
R.- Sí, les màquines passen per moltes mans. Per això les desinfectam cada vegada que l’hem de deixar a un client i també cada vegada que ens la retornen.

P.- L’aturada dels sectors productius que va provocar l’Estat d’Alarma va afectar el nivell de vendes del negoci?
R.- Sí, totalment. Nosaltres feim molta feina amb hotels, agroturismes i també amb empreses del sector de la construcció i amb altres professionals. Es va notar bastant la baixada.

P.- I a nivell de clients particulars, el confinament ha incrementat la demanda per fer bricolatge o feines a casa?
R.- Ha augmentat molt. Es veu que la gent estant a casa s’ha avorrit més i ha posat en marxa aquelles coses que tenia pendents de fer.

P.- Hi ha hagut problemes d’abastiment de mercaderies durant la pandèmia?
R.- Hi ha hagut molts de problemes perquè les empreses ens han servit malament. I encara ara ens segueixen servint malament. Els productes arriben amb retard. Crec que tot això és motivat perquè les fàbriques han hagut d’aplicar un ERTE o perquè han aturat la seva activitat.

P.- Creu que la crisi econòmica que s’apropa pot afectar de manera greu el sector de les ferreteries?
R.- Sí que ens afectarà. A la llarga ho farà. Tal vegada no ho farà tan fort com a altres sectors. Però també ens afectarà.

P.- En aquests moments, què ha de fer el petit comerç per ser més competitiu?
R.- S’ha de lluitar cada dia. Crec que el confinament ha donat pas a altres maneres de comprar, ja sigui per Internet, sota comanda o que s’hagi apostat més pel comerç local degut a què la gent no podia anar a fora. I també s’ha comprat més producte balear. I això crec que és important. Hem de comprar el que nosaltres mateixos podem produir.

P.- Creu que l’economia es podrà recuperar de manera immediata?
R.- De manera immediata no ho crec. Crec que s’ha de seguir un camí i ningú no sap fins on arribarà aquesta situació. De fet, tampoc no depèn dels comerciants. Nosaltres podem aportar molt, però en definitiva no depèn de nosaltres.

P.- Quin és el secret perquè un petit negoci de poble pugui funcionar?
R.- Cal fer un tractament personal de les demandes de cada client. Hem de donar un bon servei. Jo intent donar el cent per cent i atendre el millor possible a cada client.

P.- I quin és el secret per lluitar contra la competència dels grans magatzems?
R.- És molt difícil lluitar contra ells. No podem competir en preus, sinó que ho feim amb un bon servei i amb un tracte particular per solucionar la necessitat que planteja cada client. És l’únic que podem fer actualment per competir amb ells.

P.- Cal ser expert en moltes matèries per poder assessorar els clients a la perfecció...
R.- L’experiència hi fa molt. Quan jo vaig començar ja m’agradava el bricolatge. Però amb aquests anys he après moltes coses. I a dia d’avui encara n’aprenc moltes. A més, constantment van sortint nous productes i nosaltres també ens hem d’actualitzar.

P.- De cara a l’evolució del model de negoci, han estudiat integrar la venda per Internet?
R.- Tenim en ment obrir-nos en el negoci digital. La nostra cooperativa ens ofereix la possibilitat de fer-ho. Però a hores d’ara encara no hem trobat el moment per posar-nos-hi.

P.- Què s’ha de fer perquè el client aposti pel petit comerç en comptes d’acudir als grans centres comercials?
R.- M’agradaria que la gent de Sóller anàs més al petit comerç i que féssim pinya tots junts amb el que tenim aquí. Perquè tenim bona qualitat i bons professionals. La gent ha de seguir amb la perspectiva d’anar al petit comerç que ha començat amb el confinament. Així els negocis locals podran sortir endavant.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a